Futureblog

Zo kan de overheid kennis en draagvlak organiseren om de corona-lockdown te doorbreken

De overheid blunderde bij het ontwikkelen van een nieuwe corona-app met als gevolg: veel kritiek en weerstand bij experts en burgers. Door het participatieproces aan te pakken via design thinking had kennis van experts kunnen worden benut en was aan draagvlak gebouwd. Een lesje co-creatie.

Strategisch opereren op de marktplaatsen van Amazon en Bol.com

Vorige week was ik spreker bij online seminar van Online Tuesday (normaal een reeks offline seminars) over het thema Marketplaces. Met de komst van Amazon naar Nederland komt de concurrentie rond retail en e-commerce in een nieuwe fase. De andere drie sprekers gingen in op de kracht van Amazon en hoe je daar meer rendement … Lees verder Strategisch opereren op de marktplaatsen van Amazon en Bol.com

We hebben apps nodig die onze collectieve intelligentie in de 1,5-metersamenleving vergroten

Om stapsgewijs uit de huidige 'lockdown' te kunnen gaan bekijkt de Nederlandse overheid de mogelijkheden testen in combinatie met een tracking-app die bijhoudt met wie je in contact geweest bent. Maar worden we door onze experts en de voorbeelden uit andere landen niet meegevoerd in een tunnelvisie van controle en beheersing? Hebben we niet veel meer alternatieve apps nodig die ons helpen ons gedrag beter op elkaar en de 1,5-metersamenleving af te stemmen en ons toegang geven tot de hele wereld?

Door samenwerken kunnen bedrijven, overheden en burgers het corona-virus verslaan

Nu in deze crisis alles om snelheid, creativiteit en samenwerken draait, blijkt hoe fragiel het gesloten innovatiemodel is dat veel bedrijven en overheden hanteren. Organisaties die zich openstellen kunnen gemakkelijker en grootschaliger samenwerken, sneller innoveren en meer gebruikmaken van de creativiteit van andere spelers, inclusief fanatieke doe-het-zelfgemeenschappen en makers.

Energietransitie: tijd voor een routekaart naar de realiteit

Hoe kan de overheid grip krijgen op de energie-transitie met draagvlak bij bedrijven en burgers? Het antwoord is eenvoudig: met roadmaps. Deze helpen grip te krijgen op de technologie-ontwikkeling, voorbij meningen en wensbeelden.

Meer gebruikmaken van onze collectieve intelligentie in tijden van (corona)crisis

Bij uitbraken van virussen en andere crises in het verleden bleken burgers via online platformen een grote rol kunnen spelen bij het beheersen van een crisis én het organiseren van hulp. Desondanks wordt er nu bij de coronacrisis nauwelijks gebruik van gemaakt. Wat zijn de mogelijkheden en waarom worden ze zo weinig benut?

Hoe Bol.com en Wehkamp de komst van Amazon kunnen overleven

Amazon is een geduchte en sterke concurrent in de strijd om de gunst van de consument. En daarbij geldt een winner takes all-effect. Lees hoe de grote Nederlandse webwinkels de concurrentie met Amazon het hoofd kunnen bieden.

Hoe ver mogen bedrijven gaan in het ons bewust verslaafd maken aan hun producten?

Bedrijven zetten allerlei nieuwe technieken in om hun producten en diensten zo goed mogelijk te verkopen en langdurige relaties op te bouwen met hun klanten: zoals kunstmatige intelligentie en neuromarketing. Hiermee worden diensten in de toekomst net zo verslavend als roken, drinken en gamen. Kun je nog spreken van vrije wil? Welke verantwoordelijkheid hebben bedrijven en marketeers?