Futureblog

Hoe Bol.com en Wehkamp de komst van Amazon kunnen overleven

Amazon is een geduchte en sterke concurrent in de strijd om de gunst van de consument. En daarbij geldt een winner takes all-effect. Lees hoe de grote Nederlandse webwinkels de concurrentie met Amazon het hoofd kunnen bieden.

Hoe ver mogen bedrijven gaan in het ons bewust verslaafd maken aan hun producten?

Bedrijven zetten allerlei nieuwe technieken in om hun producten en diensten zo goed mogelijk te verkopen en langdurige relaties op te bouwen met hun klanten: zoals kunstmatige intelligentie en neuromarketing. Hiermee worden diensten in de toekomst net zo verslavend als roken, drinken en gamen. Kun je nog spreken van vrije wil? Welke verantwoordelijkheid hebben bedrijven en marketeers? 

Facebook, Twitter en Google kunnen campagnes niet fakenews-vrij houden

Sociale platformen als Facebook, Google en Twitter hebben na maandenlange discussies bekend gemaakt hoe ze om willen gaan met politieke advertenties in de aankomende verkiezingscampagnes. De druk op hen is groot om nepnieuws te bestrijden. Waarom we de sociale platformen niet verantwoordelijk mogen houden voor het bewaken van onze democratie.

Een virtueel retourtje Bali alstublieft

Als virtueel reizen een serieus alternatief wordt voor ‘gewoon’ reizen kunnen we de klimaatimpact van toerisme een halt toeroepen. De technologie is er: virtual reality en breinstimulatie maken grote sprongen naar consumententoepassingen.

Zo repareren we het internet

Het internet is stuk. De aankomende veiling van mobiele 5G-netwerken is een kans om het internet te 'repareren' en belangrijke maatschappelijke waarden beter te verankeren in de hardware en protocollen van het web. Alleen zo kan het internet gerepareerd worden.