Twitter voorspelt beurskoers

Vandaag was ik te gast in het radioprogramma DeGids.fm op Radio 1 met Felix Meurders naar aanleiding van het nieuws over de zogenaamde Twitter Predictor. Via deze link kun je dit interview terugluisteren. DeGids.fm: Beurskoersen voorspellen aan de hand van Twitter.

De Twitter Predictor

Emoties kunnen het gedrag van mensen sterk beïnvloeden: welke beslissingen we nemen en wat we doen en ook: wat we kopen of op wie we stemmen. Zouden ze op grotere schaal indicatief of zelfs voorspellend kunnen zijn voor onze economie?

Professor Bollen, hoogleraar computerwetenschappen aan de universiteit van Indiana, vond een verband tussen de ‘collectieve gemoedstoestand’ op Twitter en een economische indicator: de beursindex. De beurskoers van de Dow Jones bleek de gemoedstoestand van mensen met al zijn ups and downs vier dagen later vrijwel precies te volgen.

Verwijzingen: zie hier een interview met Bollen. En zijn wetenschappelijke artikel vind je hier.

Sentiment analysis

De (toon en inhoud van de) berichten die we plaatsen en delen via social media zoals Twitter kunnen een indicatie zijn van onze gemoedstoestand. Als we social media beschouwen als een thermometer van de samenleving, dan zou het analyseren van grote hoeveelheden social media berichten (uit een land) een inzicht kunnen geven in een collectieve of nationale gemoedstoestand. Deze zou bepalend kunnen zijn voor het economische klimaat van een land. Zo wordt al jaren het consumentenvertrouwen gemeten om inzicht te krijgen in mogelijke ontwikkeling van de economie: zijn consumenten positief dan zijn ze geneigd meer uit te geven en meer te investeren.

Voor het analyseren van social media berichten maakte Bollen o.a. gebruik van OpinionFinder dat onderscheid maakt tussen positieve en negatieve stemming en Google-Profile Mood States dat gemoedstoestanden in zes wetenschappelijk onderbouwde categorieën: Calm, Alert, Sure, Vital, Kind, and Happy.

Bollen ontdekte dat de gemoedstoestanden afgeleid uit een analyse van miljoenen twitterberichten behoorlijk overeenkwam met die uit de gebruikelijke ‘officiële statistieken’ zoals enquêtes en metingen zoals consumentenvertrouwen en consumentenbarometer.

Toen hij de resultaten vervolgens naast die van de Dow Jones legde zag hij dat de koersontwikkeling van de beurs gedurende de maand sterk leek op de ontwikkeling van het ‘nationale sentiment’ maar dan iets later. Een stijging van de beurs werd voorafgegaan door een stijging van het sentiment ongeveer vier dagen eerder. Dit suggereert dat Twitter de beurskoers zou kunnen voorpellen, al dienen deze conclusies met de nodige voorbehouden te worden genomen.


Ontdek meer van Wisdom of the crowd

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

2 gedachtes over “Twitter voorspelt beurskoers

  1. Op stockmarkettweet.com kun je als belegger zelf gratis zien, of koerswijzigingen van je aandelen, samenhangen met bepaalde tweets.
    Frequenties van tweets over aandelen, met relevante woorden zoals “meer winst”, “tegenvaller”, “groei”, etc worden, samen met de koers van het aandeel, in dezefde grafiek getoond.
    In één oogopslag zie je, welke tweets samenhangen met koerswijzigingen van je aandelen. Zodat je weet welke tweets voor jou aandelen belangrijk zijn.

    Like

Reacties zijn gesloten.