Blendle zal binnenkort overbodig worden

Blendle timmert lekker aan de weg met het verkopen van losse artikelen en ontving deze week nieuw groeikapitaal. Maar als sociale netwerkaanbieders hun centrale positie op het gebied van nieuws uitbreiden met een betaalfunctie dan kan Blendle overbodig worden.

Deze week maakte de digitale kiosk Blendle bekend een investering van 3 miljoen te hebben ontvangen van twee grote buitenlandse uitgevers (New York Times en Axel Springer). Blendle krijgt hiermee de middelen om zich verder te ontwikkelen richting het buitenland en het aanbod van titels te laten groeien. Hiermee lijkt Blendle definitief de belangrijkste digitale kiosk van Nederland te worden, ver voor de vrijwel onbekende concurrenten eLinea en MyJour. Toch zijn er andere kapers op de kust.

Dicht bij de lezer

Blendle probeert in te spelen op een nieuwe manier van omgaan met nieuws. Voor met name jongeren zijn sociale netwerken als Facebook, YouTube en Twitter de plaats waar zij praten over wat hen bezighoudt. Hier worden nieuwtjes besproken en verspreid. Nieuws wordt massaal geconsumeerd op sociale media en deze netwerksites beschikken inmiddels over een miljoenenpubliek.

Het enige wat op sociale netwerken ontbreekt, is de mogelijkheid om direct een artikel te kopen. Daarvoor zijn twee zaken nodig: een weblink en een digitale portemonnee. Blendle wil deze functies vervullen als een soort tussenpersoon tussen lezer en uitgever, maar de sociale netwerken kunnen die tussenpersoon ook zijn. En zij zitten niet stil.

Facebook introduceerde de afgelopen zomer al een betaalfunctie en Twitter heeft eveneens een betaalknop aangekondigd voor onder andere muziekaankopen. Hiermee kunnen zij een soortgelijke tussenpersoon worden tussen lezer en uitgever, zoals ook Blendle dat is.

Ook op het gebied van betalen zijn internationaal volop ontwikkelingen gaande. Paypal, Apple, Google, Mastercard en de Nederlandse banken zijn bezig eigen digitale portemonnees en betaalmethoden te ontwikkelen. Hetzelfde Facebook is al langer bezig een portemonnee te integreren op zijn sociale netwerksite.

Goedkoper

Sociale netwerksites kunnen dus de directe link worden tussen lezers kranten en tijdschriften. Het direct linken sluit niet alleen beter aan bij de gebruiker, maar is bovendien goedkoper dan Blendle. Op dit moment vragen Paypal, Google en Amazon 2% tot maximaal 5% voor de afhandeling van het betalingsverkeer. De kosten voor het doorlinken zullen dus een stuk lager liggen dan de 30% die Blendle rekent.

Hoe moeilijk het is om een eigen gespecialiseerd sociaal netwerk te bouwen (zoals Blendle wil) bleek toen Apple in 2012 het eigen sociale netwerk Ping, onderdeel van iTunes, moest sluiten en nu volop inzet op Twitter. Bestaande sociale netwerken kunnen met relatief kleine toevoegingen eenvoudig hun dienstverlening uitbreiden naar muziek en artikelen. Daar valt lastig mee te concurreren vanwege het enorme aantal gebruikers dat al op Facebook en Twitter aanwezig is.

Nieuwsmedia die een relatie willen opbouwen met hun lezers zullen dit doen via sociale netwerksites die een veel groter publiek trekken dan Blendle en bovendien veel goedkoper zijn. Blendle is een sympathiek initiatief, maar als betalen via sociale netwerksites populair wordt, is een aparte online kiosk snel overbodig.

Deze blog schreef ik samen met Chris Aalberts. Hij verscheen bij de weblog De Nieuwe Reporter

Ik schreef deze blog naar aanleiding van onderzoek dat ik de afgelopen jaren deed naar nieuwe vormen van innoveren en de concurrentiestrijd tussen platformen. Meer daarover in het boek ‘De kracht van platformen‘.  

4 gedachtes over “Blendle zal binnenkort overbodig worden

    1. Wat mij betreft ligt de nadruk in de argumentatie niet op de kosten. Inderdaad gaat het erom hoe mensen zich oriënteren, zoeken naar nieuws en artikelen en in hoeverre ze bereid zijn te betalen en het gebruikersgemak. Blendle heeft hier te maken met concurrentie van sociale netwerksites maar is natuurlijk niet bij voorbaat kansloos.

      Like

  1. Sociale netwerksites willen helemaal geen mainstreamnieuws aanbieden. Ze willen juist persoonlijk nieuws en social geneuzel van mensen. Daarom zijn ze zo groot.

    Nieuwsmedia hadden al lang kunnen doen wat Blendle doet, maar ze durven het niet. Daarom doet Blendle het. No strings attached to allerlei legacy systemen en redacties. En bij Blendle krijg je ook nog eens je geld terug als het je niet bevalt (wat niemand natuurlijk doet voor 20 euro cent).

    Maar, we gaan het zien in de toekomst.

    Like

    1. Interessante observatie. Er zitten inderdaad nog veel meer kanten aan dan in het artikel zijn genoemd. Denk ook aan de discussies die Google News heeft gehad met uitgevers. Misschien werkt het inderdaad beter dat een klein sympathiek initiatief met steun van de uitgevers uiteindelijk kan uitgroeien tot een succes. Met de extra investering van afgelopen week kan Blendle expanderen en het aanbod uitbreiden, daarmee wordt het steeds aantrekkelijker voor gebruikers en uitgevers.

      Like

Reacties zijn gesloten.