De platformrevolutie komt eraan!

Hoe hebben Google, Apple, Facebook, Uber en Amazon hun markten ingrijpend veranderd, geïnnoveerd en laten groeien? Leer hun strategieën en businessmodellen kennen in dit eerste Nederlandse boek over de platformeconomie. Zie hoe alle domeinen met haar invloed te maken krijgen.

Nieuwe strategieën voor innoveren in een digitaliserende wereld

Toonaangevende bedrijven als Apple, Google, Facebook, Stratasys, Airbnb en Uber zetten bestaande markten op hun kop door een nieuwe manier van innoveren en zaken doen. Door middel van platformen kunnen ze snel en gemakkelijk nieuwe markten betreden, producten en diensten integreren, andere partijen laten mee innoveren en gebruikers bij innovaties betrekken. Succesvolle platformen worden alsmaar sterker en lijken al snel onverslaanbaar.

Steeds meer bedrijfstakken en maatschappelijke domeinen krijgen te maken met platformen door de toenemende digitalisering en nieuwe technieken als 3D-printing, draagbare mobiele apparaatjes, Big Data, energiegrids, sensoren en DNA-technologie. Hoe kunnen Nederlandse bedrijven en overheden hun kansen grijpen en ervoor zorgen dat ze niet worden overvleugeld door onverwachte concurrenten?

In De kracht van platformen krijgt u spannende inzichten in de strategieën van succesvolle bedrijven in sectoren als: de telecom, de zorg, de maakindustrie, de logistiek, de landbouw en de banken. U leert hoe u zelf een goede platformaanbieder wordt en kunt profiteren van de platformen van anderen. Het eerste Nederlandstalige boek over platformen.

Het boek is prachtig vormgegeven en op hoge kwaliteit afgedrukt en afgewerkt. 

Bestel het boek via deze link.

Lees hier een korte samenvatting van het boek.

Nominatie ‘Managementboek van het Jaar’

De Orde van Organisatieadviseurs (OOa) koos ‘De kracht van platformen’ tot een van de drie beste en belangrijkste boeken en nomineerde het voor ‘Boek van het Jaar 2014‘. Uit het juryrapport:

“Een boek dat iedereen wakker schudt die zich nog niet realiseert wat de onontkoombare impact is van de mogelijkheden die technologie biedt. Er gaat een wereld voor je open. Het thema van de disruptieve innovatie wordt op een toegankelijke manier aan de orde gesteld. Wie bezig is met advisering over strategie en met strategieontwikkeling kan niet om dit boek heen.”

Inhoud

Het boek bestaat uit de volgende hoofdstukken en intermezzo’s (klik op de link of afbeelding om een hoofdstuk te downloaden).

H1. Inleiding: Samen sneller innoveren
Nieuwe ontwikkelingen, met name digitalisering, zorgen voor de opkomst van platformen in vrijwel alle domeinen van de economie en maatschappij. Nieuwe vormen van open innovatie en cocreatie.

H2. Appstores: The winner takes it all?
De integratie van hardware, software en marktplaats maakt appstores tot de meest succesvolle voorbeelden van platformstrategieën. We analyseren de strategieën van: Apple, Android (Google), Microsoft en Firefox. Hoe wisten Google en Apple de voormalige marktleider Nokia te verslaan?

H3. Sensoren: Dataplatformen in de zorg
De opkomst van sensoren, wearables en Big Data leidt tot geïntegreerde markten voor zorg, wonen en medische hulp. Spelers strijden om een rol hierin met nieuwe platformen gebaseerd op hardware en gezondheidsdata.
We bespreken in het tweede deel de dynamiek van het ecosysteem rond het Finse zorgplatform ‘Home Life‘.

H4. 3D-Printen: Platformen in de maak
Met overnames en nieuwe producten bouwen diverse bedrijven uit de maakindustrie aan geïntegreerde platformen waarin het 3D-ontwerpen en maken worden geïntegreerd. Bedrijven die actief bewegen zijn: Stratasys, Makerbot, 3D Systems en Ultimaker, Shapeways en Autodesk. Gaan deze bedrijven de maakindustrie op hun kop zetten?

H5. Crowdfunding: Meer dan geld
Crowdfundingplatformen zijn aan het professionaliseren en maken nieuwe vormen van financiering mogelijk zoals lenen en investeren buiten banken om. Tegelijkertijd spelen sociale netwerken waarin het delen, beoordelen, belonen en kopen steeds meer verweven raken, een belangrijke rol bij deze platformen. Bekende voorbeelden: Kickstarter, Indiegogo, Goteo, Symbid. Zijn zij een voorbeeld voor het bankieren van de toekomst?

H6. Aardappelveredeling: Oude eigenheimers in de puree?
Ontwikkelingen in de biotechnologie leiden tot schaalvergroting en consolidaties in de aardappelindustrie. Innovatiestijlen en verhoudingen tussen boeren, telers en zaadleveranciers veranderen. Kunnen kleine boeren en eeuwenoude samenwerkingsverbanden een nieuwe toekomst krijgen dankzij coöperatieve en open platformen?

H7. Conclusies: Kracht benutten en macht beteugelen
De diverse platformstrategieën die in het het boek zijn besproken worden op basis van hun karakter ingedeeld in vier kwadranten. Tien aanbevelingen voor bedrijven en overheden hoe zij kunnen profiteren van de kracht van platformen.

De opkomende platformeconomie brengt ook maatschappelijke uitdagingen met zich mee zoals monopolievorming, overstapdrempels, regelgeving en veranderende maatschappelijke verhoudingen.

Intermezzo’s

  • Slimme energiemeter?
    De overheid zet in op de slimme energiemeter, maar is dat wel zo verstandig gegeven de huidige ontwikkelingen in de energiemarkt en de transitie die gaande is? Hoe kunnen platformen de energietransitie versnellen?
  • Logistiek is topsport
    De organisatie  van festival Lowlands is een knap staaltje logistieke samenwerking die mogelijk is dankzij een platform waarin alle leveranciers informatie uitwisselen en hun inzet coördineren.
  • Journalistieke platformen: wie profiteert?
    De journalistiek, media en uitgeverijen maken stormachtige ontwikkelingen door. Nieuwe platformen zoals Blendle en De Correspondent proberen nieuwe verdienmodellen uit. Kunnen individuele journalisten hiermee een nieuwe boterham verdienen en wat betekenen deze ontwikkelingen voor de onafhankelijke pers?

Zelf aan de slag met platformen?

Wilt u na het lezen van dit boek verder met het toepassen van platformstrategieen in uw eigen organisatie? Neem dan contact met me op. Lees ook mijn nieuwere boek waarin ik uitleg hoe je stapsgewijs transformeert en een platform bouwt: ‘ De plug&play-organisatie

Lees meer over platformen, in aanvulling en vervolg op het boek, via deze link.

Informatie

hoofdauteur: Maurits Kreijveld
ISBN: 978 94 6276 009 7
1e druk, oktober 2014, Vakmedianet Management, Deventer
paperback, 316 pag, 168×240 mm, ingenaaid
vormgeving: Douwe Hoendervanger

Het boek is prachtig vormgegeven en op hoge kwaliteit afgedrukt en afgewerkt. 

Reacties en recensies

Robert Buisman, adviseur marketing en innovatie recenseerde het boek voor Managementboek:

Als lezer krijg je een gedegen inzicht in platformtechnologie en de maatschappelijke en economische betekenis ervan voor innovatieprocessen.

Wat een innovatiemanager vooral zal aanspreken is de uitleg rondom de werking van platformen, toegelicht met voorbeelden vanuit verschillende domeinen.

Beleidsmakers en bestuurders zullen het boek waarderen vanwege de zorgvuldigheid waarmee het is samengesteld en het brede perspectief dat wordt aangeboden. (…) Kreijveld heeft een bijzonder werk neergezet: een groot onderwerp ontrafeld.

Nanon Soeters, trendwatcher en adviseur:

Het boek is de weerslag van (…) een gedegen studie, waarin het fenomeen diepgaand beschreven wordt. De trends die worden aangehaald zijn relevant en worden helder uiteengezet voor mensen die zich niet dagelijks met deze materie bezighouden. Door de uitgebreide beschrijving is het boek een goede basis voor professionals die zich willen oriënteren op dit onderwerp. Zowel voor bedrijven die overwegen platforms te initiëren, als voor overheden die proberen platformen te reguleren.