Dit boek geeft u de bouwstenen in handen waarmee u uw organisatie kunt opbouwen om maximaal te profiteren van de mogelijkheden die deze digitale tijd biedt. Een wendbare strategie om de digitale disruptie te overwinnen!

Genomineerd voor ‘Boek van het Jaar’ door de Orde van Organisatieadviseurs

Plugandplay - cover 3DDe plug&play-organisatie.
Zo overwin je de digitale disruptie

Organisaties staan voor een grote uitdaging hoe ze moeten inspelen op de golf van digitalisering en veranderende marktomstandigheden die steeds sneller op hen afkomt. Digitalisering zal leiden tot een nieuwe golf van specialisatie en consolidatie en een radicale herstructurering van organisaties en waardeketens.

Het geheim van een toekomstbestendige organisatiestrategie zit in digitaal aanpassingsvermogen: plug and play zijn, flexibel kunnen aanhaken (‘inpluggen’) bij de kennis en competenties van anderen, anderen toelaten om voort te bouwen op uw werk en slim gebruik maken van de kennis van gebruikers en consumenten.

In het boek worden de principes ontleed waarmee succesvolle organisaties van slim gebruik maken van de mogelijkheden van digitalisering. Vervolgens krijgt u bouwstenen aangereikt waarmee u zelf in uw organisatie aan de slag kunt.

De plug&play-organisatie laat in enkele heldere stappen zien hoe je ook uw organisatie klaarmaakt voor de digitale toekomst en wat u kunt leren van succesvolle spelers.

Ga zelf aan de slag

Het boek vormt een onderdeel van de Masterclass ‘De plug&play-organisatie’. Met een op maat samengestelde combinatie van lezingen, workhops en coaching help ik u verder op weg een toekomstbestendige organisatie te worden. Klik hier voor meer informatie en vraag naar de mogelijkheden.


VoorproefjesPlugandplay - omslag sales .indd

Lees in het verlengde van het boek meer over wat plug&play-strategie betekent voor uw organisatie:


Inhoudsopgave

De digitale disruptie: naar een nieuwe manier van organiseren: ‘plug en play’.

Deel A. De vier bouwstenen van digitale organisaties

deel-aWe ontleden de vier bouwstenen van digitale samenwerking aan de hand van het succes van digitale winnaars en vooroplopers.

Maak met behulp van de checklist in elk hoofdstuk een diagnose van je eigen organisatie: hoe sta jij ervoor in het digitale tijdperk?

H1. Smart. De onbegrensde mogelijkheden van digitaal. Bouw aan een langdurige relatie met klanten door slimme producten en diensten via ingebouwde mobiele communicatie.

H2. Samen. Ecosystemen en de kracht van samenwerken. Ga op zoek naar nieuwe partners.

H3. Sociaal. Wijzer door gebruikers en klanten. Participatie door je gebruikers en klanten is essentieel. Van feedback tot actieve dienstverlening door je klanten.

H4. Platform. Het krachtige digitale organisatiemodel.

Deel B. In vier stappen een nieuwe digitale organisatie bouwen

deel-bStippel met behulp van de checklists een eigen strategie uit: hoe ga je maximaal profiteren van de kansen dit het digitale tijdperk biedt?

H5. Opstarten. Bouw plug&play-blokjes: de API’s.
Lees ook: ‘Word ‘plug and play”

H6. Opschalen. Surf op het netwerkeffect. Overwin het kip-of-ei-probleem en groei daarna exponentieel.
Lees ook: ‘Schaal op’

H7. Regisseren. Kies de juiste strategie van samenwerken.

H8. Evolueren. Sturen en bijsturen, uitbreiden en afstoten. Hoe houd je je organisatie op koers?
Lees ook: ‘Evolueer en onderhoud’

Recensies en reacties van lezers

Ondernemer Robert Buijsman:

Sommige lezers zullen zich (in dit boek) vooral aangesproken voelen door de visie op een veranderende wereld, terwijl anderen dat wellicht al weten en meer geïnteresseerd zijn in de verandering van markten en hoe schakels uit waardeketens opnieuw gecombineerd worden tot nieuwe (…).

De plug&play organisatie is een interessant boekje met een flinke dichtheid aan 21ste-eeuwse organisatiekundige waarheid.

Managementadviseur Sjors van Leeuwen:

… een compact, actueel en goed leesbaar boek. Het geeft een mooie introductie in de wereld van ‘platformen’ en het beschrijft hoe bedrijven hiermee kunnen innoveren, concurreren en samenwerken. Een onderwerp om je in te verdiepen, want (…) ‘platformen ‘eten’ de wereld op.’

Informatie

1e druk, Vakmedianet Management, september 2016
auteur: Maurits Kreijveld
ISBN: 978 94 62 76085 1
paperback, ingenaaid, 168 pag.
tekst en plaatjes: Maurits Kreijveld
vormgeving: Douwe Hoendervanger

Bestel het boek via deze link (bij Managementboek, ook verkrijgbaar bij Bol.com en andere boekhandels)

Het boek wordt gebruikt bij diverse onderwijsprogramma’s van onder andere Nyenrode Business University, SIOO, Erasmus Universiteit Rotterdam en De Haagse Hogeschool.

plug play organisatie plug&play-organisatie plug and play organisatie plug en play organisatie plug-and-play-organisatie