Genomineerd voor ‘Boek van het Jaar’ door de Orde van Organisatieadviseurs

Hoe verander je jouw organisatie om maximaal in te spelen op de mogelijkheden van deze digitale tijd? Doe met behulp van dit boek een check en zet de eerste stappen!

Plugandplay - cover 3DDe plug&play-organisatie.
Winnen in een digitale wereld.

Organisaties staan voor een grote uitdaging hoe ze moeten inspelen op de golf van digitalisering en veranderende marktomstandigheden die steeds sneller op hen afkomt.

Succesvolle organisaties van nu weten zich slim te verbinden met andere om zo razendsnel te innoveren en nieuwe markten te betreden. Welkom in de wereld van platformen, cocreatie en de deeleconomie. Denk maar aan Facebook, Google, Tesla, Uber en AirBnb. Hoe kan uw organisatie leren van deze successen en deze in uw eigen branche toepassen?

Wacht niet tot Google en startups als Uber je business overnemen of opeten!

De plug&play-organisatie laat in enkele heldere stappen zien hoe je ook jouw organisatie klaarmaakt voor de digitale toekomst.

Plugandplay - omslag sales .inddHet geheim van een toekomstbestendige organisatiestrategie zit in digitaal aanpassingsvermogen: plug and play zijn, flexibel kunnen aanhaken bij de kennis en competenties van anderen, anderen toelaten om voort te bouwen op uw werk en slim gebruik maken van de kennis van gebruikers.

Bestel het boek via deze link (bij Managementboek, ook verkrijgbaar bij Bol.com en andere boekhandels)

Download hier een korte preview van het boek

Het boek wordt gebruikt bij diverse onderwijsprogramma’s van onder andere Nyenrode Business University (executive MBA), SIOO en de Erasmus Universiteit.

Een nieuwe mindset

Het gaat hierbij in eerste instantie om een nieuwe mindset waarbij je gericht bent op samenwerking en digitale gereedschappen ontwikkelt om die samenwerking met anderen te vergemakkelijken.

Lees als voorproefje: Winnende strategieën in het digitale tijdperk: de plug&play-organisatie

Ook jouw organisatie wordt geraakt

Wat betekent de plug&play-strategie voor uw sector of organisatie, zie bijvoorbeeld:

Inhoud

Introductie

De digitale disruptie: naar een nieuwe manier van organiseren: plug en play.

Deel A. Succesfactoren: Vier bouwstenen van plug&play-organisaties.

deel-aWe ontleden de principes van digitale samenwerking en het succes van digitale winnaars.

Maak met behulp van de checklist in elk hoofdstuk een diagnose van je eigen organisatie: hoe sta jij ervoor in het digitale tijdperk?

H1. Smart. De onbegrensde mogelijkheden van digitaal.

H2. Samen. Ecosystemen en de kracht van samenwerken.

H3. Sociaal. Wijzer door gebruikers en klanten.

H4. Platform. Het krachtige digitale organisatiemodel.

Deel B. Zelf aan de slag: in vier stappen naar een plug&play-organisatie.

deel-bStippel met behulp van de checklist een eigen strategie uit: hoe ga je maximaal profiteren van de kansen dit het digitale tijdperk biedt? Hoe bouw je een API, schaal je op en houd je je organisatie op koers?

H5. Opstarten. Bouw plug&play-blokjes: de API’s.
Lees ook: word ‘plug and play’

H6. Opschalen. Surf op het netwerkeffect. Overwin het kip-of-ei-probleem en groei daarna exponentieel.
Lees ook: schaal op

H7. Regisseren. Kies de juiste strategie van samenwerken.

H8. Evolueren. Sturen en bijsturen, uitbreiden en afstoten.
Lees ook: evolueer en onderhoud

Ga aan de slag

Dit boek brengt de bouwstenen en strategische stappen in kaart. Graag help ik je verder met het ontwikkelen van een strategie en het uitstippelen van een werkplan naar de implementatie in de praktijk. Neem daarvoor contact met me op.

Recensies en reacties van lezers

Ondernemer Robert Buijsman:

Sommige lezers zullen zich (in dit boek) vooral aangesproken voelen door de visie op een veranderende wereld, terwijl anderen dat wellicht al weten en meer geïnteresseerd zijn in de verandering van markten en hoe schakels uit waardeketens opnieuw gecombineerd worden tot nieuwe (…)

Met dit boek vielen er weer net wat meer puzzelstukjes over de toekomst op z’n plaats.

De plug&play organisatie is een interessant boekje met een flinke dichtheid aan 21ste-eeuwse organisatiekundige waarheid.

NBD Biblion:

Het boek biedt een manier om via digitale disruptie te komen naar een nieuwe manier van zakendoen die gebaseerd is op digitalisering van samenwerken, organiseren, bedrijfsprocessen en communicatie, gebruikmakend van modulaire elementen. 

Managementadviseur Sjors van Leeuwen:

… een compact, actueel en goed leesbaar boek. Het geeft een mooie introductie in de wereld van ‘platformen’ en het beschrijft hoe bedrijven hiermee kunnen innoveren, concurreren en samenwerken. Een onderwerp om je in te verdiepen, want (…) ‘platformen ‘eten’ de wereld op.’

Informatie

1e druk, Vakmedianet Management, september 2016
auteur: Maurits Kreijveld
ISBN: 978 94 62 76085 1
paperback, ingenaaid, 168 pag.
tekst en plaatjes: Maurits Kreijveld
vormgeving: Douwe Hoendervanger

plug play organisatie plug&play-organisatie plug and play organisatie plug en play organisatie plug-and-play-organisatie