Hoe verander je jouw organisatie om maximaal in te spelen op de mogelijkheden van deze digitale tijd? Hoe overleef je de digitale disruptie?
Doe met behulp van dit boek een check en zet de eerste stappen!

Genomineerd voor ‘Boek van het Jaar’ door de Orde van Organisatieadviseurs

Plugandplay - cover 3DDe plug&play-organisatie.
Zo overwin je de digitale disruptie

Organisaties staan voor een grote uitdaging hoe ze moeten inspelen op de golf van digitalisering en veranderende marktomstandigheden die steeds sneller op hen afkomt.

Succesvolle organisaties van nu weten zich slim te verbinden met andere om zo razendsnel te innoveren en nieuwe markten te betreden. Welkom in de wereld van platformen, cocreatie en de deeleconomie. Denk maar aan Facebook, Google, Tesla, Uber en AirBnb.

Hoe kan uw organisatie leren van deze successen en deze in uw eigen branche toepassen?

Het geheim van een toekomstbestendige organisatiestrategie zit in digitaal aanpassingsvermogen: plug and play zijn, flexibel kunnen aanhaken bij de kennis en competenties van anderen, anderen toelaten om voort te bouwen op uw werk en slim gebruik maken van de kennis van gebruikers en consumenten.

De plug&play-organisatie laat in enkele heldere stappen zien hoe je ook jouw organisatie klaarmaakt voor de digitale toekomst.

Bestel het boek via deze link (bij Managementboek, ook verkrijgbaar bij Bol.com en andere boekhandels)

Het boek wordt gebruikt bij diverse onderwijsprogramma’s van onder andere Nyenrode Business University, SIOO, de Erasmus Universiteit en De Haagse Hogeschool.


VoorproefjesPlugandplay - omslag sales .indd


Ook jouw organisatie wordt geraakt

Lees in het verlengde van het boek meer over wat plug&play-strategie betekent voor jouw organisatie:

Inhoud

De digitale disruptie: naar een nieuwe manier van organiseren: plug en play.

Digitalisering geeft een impuls aan een nieuwe golf van specialisatie en consolidatie die zal zorgen voor een radicale herstructurering van organisaties en waardeketens.

Deel A. De vier bouwstenen van digitale organisaties

deel-aWe ontleden de vier bouwstenen van digitale samenwerking aan de hand van het succes van digitale winnaars en vooroplopers.

Maak met behulp van de checklist in elk hoofdstuk een diagnose van je eigen organisatie: hoe sta jij ervoor in het digitale tijdperk?

H1. Smart. De onbegrensde mogelijkheden van digitaal. Bouw aan een langdurige relatie met klanten door slimme producten en diensten via ingebouwde mobiele communicatie.

H2. Samen. Ecosystemen en de kracht van samenwerken. Ga op zoek naar nieuwe partners.

H3. Sociaal. Wijzer door gebruikers en klanten. Participatie door je gebruikers en klanten is essentieel. Van feedback tot actieve dienstverlening door je klanten.

H4. Platform. Het krachtige digitale organisatiemodel.

Deel B. In vier stappen een nieuwe digitale organisatie bouwen

deel-bStippel met behulp van de checklists een eigen strategie uit: hoe ga je maximaal profiteren van de kansen dit het digitale tijdperk biedt?

H5. Opstarten. Bouw plug&play-blokjes: de API’s.
Lees ook: word ‘plug and play’

H6. Opschalen. Surf op het netwerkeffect. Overwin het kip-of-ei-probleem en groei daarna exponentieel.
Lees ook: schaal op

H7. Regisseren. Kies de juiste strategie van samenwerken.

H8. Evolueren. Sturen en bijsturen, uitbreiden en afstoten. Hoe houd je je organisatie op koers? Lees ook: evolueer en onderhoud

Op weg naar een toekomstbestendige organisatie

Dit boek brengt de bouwstenen en strategische stappen in kaart. Graag help ik je verder met het ontwikkelen van een strategie en het uitstippelen van een werkplan naar de implementatie in de praktijk. Neem daarvoor contact met me op.

Recensies en reacties van lezers

Ondernemer Robert Buijsman:

Sommige lezers zullen zich (in dit boek) vooral aangesproken voelen door de visie op een veranderende wereld, terwijl anderen dat wellicht al weten en meer geïnteresseerd zijn in de verandering van markten en hoe schakels uit waardeketens opnieuw gecombineerd worden tot nieuwe (…).

De plug&play organisatie is een interessant boekje met een flinke dichtheid aan 21ste-eeuwse organisatiekundige waarheid.

Managementadviseur Sjors van Leeuwen:

… een compact, actueel en goed leesbaar boek. Het geeft een mooie introductie in de wereld van ‘platformen’ en het beschrijft hoe bedrijven hiermee kunnen innoveren, concurreren en samenwerken. Een onderwerp om je in te verdiepen, want (…) ‘platformen ‘eten’ de wereld op.’

Informatie

1e druk, Vakmedianet Management, september 2016
auteur: Maurits Kreijveld
ISBN: 978 94 62 76085 1
paperback, ingenaaid, 168 pag.
tekst en plaatjes: Maurits Kreijveld
vormgeving: Douwe Hoendervanger

plug play organisatie plug&play-organisatie plug and play organisatie plug en play organisatie plug-and-play-organisatie