Een zwerm vogels die samen de oceaan oversteken, een groep mieren die een hele kolonie bouwt, samenwerkende dolfijnen die scholen vissen naar elkaar toe drijven om ze vervolgens te verorberen. Talloze metaforen laten zien wat de kracht van samenwerken is en ze spreken tot onze verbeelding. Door de krachten slim te bundelen en acties te coördineren ontstaat een geheel dat de prestaties van de individuele overtreft.
De zwerm kan ook een metafoor zijn voor de verschillende teams en afdelingen in organisaties of in een netwerk van organisaties en en partners. In deze veranderende tijden is het belangrijker dan ooit dat organisaties flexibel kunnen samenwerken met andere spelers, mer partners, concurrenten, klanten en overheden.
In de onderstaande presentatie laat ik zien hoe groepen en organisaties slimmer kunnen zijn dan hun slimste individu en hoe ze meer kunnen bereiken door slim samenwerken, een goede besluitvorming en voldoende ruimte voor diversiteit. Dit wordt ook ‘wisdom of crowds‘ of collectieve intelligentie genoemd. Met internet, Big Data en sociale media zijn er talloze nieuwe manieren bij gekomen.
Dit is met name interessant voor verenigingen, coöperaties en organisaties die meer willen gaan samenwerken en nadenken hoe ze hier de maximale synergie uit kunnen halen. Ik laat zien hoe grote organisaties beter kunnen samenwerken met kleinere en hoe kunnen vele kleintjes samen als een slimme ‘zwerm’ net zo sterk kunnen zijn als een grote.
Netwerkorganisaties en coöperaties
Verschillende organisaties heb ik al mogen adviseren. Bijvoorbeeld verenigingen en coöperaties in de zorg (VvAA), de tuinbouw, financiële dienstverlening (Nico Notarissen), energiesector (Hellemans), de bouw (Hibin) en het onderwijs (Onderwijscoöperatie Gelderland). Zij staan mede door wereldwijde ontwikkelingen voor een uitdaging voor hun eigen voortbestaan en dat van hun leden. Hoe kunnen zij zich klaarmaken voor de toekomst en op welke manier kunnen zij meerwaarde blijven bieden aan hun leden?