De retail heeft een zware periode achter de rug waarbij diverse winkelketens van vroeger het niet redden, zoals V&D, Phone House, MS Mode, Mitra, Macintosh, BAS Group, DA Retailgroep, Perry Sport, Schoenenreus, Miss Etam, Halfords. Dat alles heeft grote impact op de binnensteden en winkelstraten.

Digitalisering in de retail

De retail is flink aan het veranderen. Online en offline raken steeds meer met elkaar versmolten. Webwinkels als Amazon, Zalando en Coolblue openen fysieke winkels en retailers als Wal_Mart, Albert Heijn en Jumbo breiden online uit.

Een andere grote online-speler, Amazon, bouwt in hoog tempo zijn distributienetwerk verder uit, plant de opening van fysieke winkels, ook in Europa en wordt op de hielen gezet door retailer Wal-Mart dat diverse webshops overnam.

Platformen

De hele waardeketen digitaliseert. Alle schakels worden losse ‘blokjes’, van het bedenken en ontwerpen, het ontwikkelen en produceren, distribueren, marketen, tot en met after sales dienstverlening en klantrelatie. Deze blokjes kunnen op verschillende, nieuwe manieren in elkaar gezet worden. Dat is een kwestie van plug and play.

Dankzij standaarden en protocollen kunnen de verschillende blokjes automatisch met elkaar communiceren en data uitwisselen. Het is de uitdaging om deze blokjes zodanig te integreren dat er waarde wordt gecreëerd, synergie ontstaat of schaalvoordelen optreden.

Lees meer in: Digitale disruptie in de (r)etail: plug&play-platformen voor e-commerce. Over ontwikkelingen in retail en e-commerce en de verdere convergentie ertussen.

 

Platformen_retail_tekst_2

 

Webwinkels als Amazon, Zalando en Bol.com volgen het voorbeeld van Alibaba en willen een zogeheten handelsplatform worden waar meerdere retailers hun producten kunnen aanbieden. De handelshuizen zijn dan in feite grote marktplaatsen geworden die zelf geen producten meer bezitten maar vragers en en aanbieders met elkaar verbinden. Per transactie ontvangen ze een marge.

Lees hier meer over deze strategie en de haken en ogen die hieraan zitten: waarom Bol.com beter een Albert Heijn kan worden dan een Alibaba 

De winkel als app

Sociale media met platformen als Facebook, Whatsapp en Instagram groeien langzaam uit tot verkoopkanalen waar consumenten met elkaar delen en praten over wat ze leuk en mooi vinden. Sociale media worden kanalen waar geïnteresseerden elkaar tegenkomen en aankopen doen. De nieuwe online winkel Friendz, herrezen uit de as van V&D’s online shop, speelt in op deze ontwikkeling door de winkel als app te lanceren.

Pop-upstores: ‘curatie van een lifestyle’

Daarnaast zien we uit de as van V&D nieuwe warenhuisconcepten ontstaan zoals Hutspot waarin een innovatieve mix van lokale producten met exposities, optredens en horeca ontstaat van onderop in plaats van bovenaf bedacht. Is dit wellicht de toekomst voor de retail? De V&D is dood. Leve het plug&play-warenhuis.

Chatbots als nieuwe interface

Momenteel is een nieuwe ontwikkeling gaande van chatbots en intelligente spraakassistenten, aangedreven door clouddiensten en kunstmatige intelligentie. Deze nieuwe spraakassistenten kunnen zorgen voor een definitieve doorbraak van het Internet der Dingen.

Download hier een uitgebreide analyse over de opkomst van chatbots en intelligente assistenten.

 

Afbeelding Londens warenhuis via Flickr: Licentie CC: BY-NC 2.0 by Glenn Scott.