Meningen en inschattingen van grote diverse groepen kunnen informatie geven over de populariteit, over het toekomstig succes van een organisatie (bijvoorbeeld een beurskoers) of gebeurtenis (waarschijnlijkheid dat iets gebeurt) of over het sentiment rondom een gebeurtenis (nationaal geluk). Op diverse manieren wordt zo geprobeerd om wijsheid uit de crowd te halen. Lees meer in: Wijsheid uit sociale media.
Zo zouden sociale media, bijvoorbeeld het aantal positieve of negatieve berichten over een kandidaat of partij, een nieuwe bron kunnen zijn voor het voorspellen van de verkiezingsuitslag, de zetelverdeling of bijvoorbeeld Brexit. Met wisselend succes. Zie onder andere het artikel: Kan Twitter de verkiezingsuitslag beter voorspellen dan Maurice de Hond?
Met behulp van zogeheten prediction markets kunnen groepen onafhankelijke consumenten en medewerkers voorspellingen doen en inschattingen maken over de toekomst van een organisatie of ontwikkeling. Dat is met name interessant bij het bepalen van de koers of strategie van een organisatie, het doen van investeringen en beleggingen.
Aandelenmarkten zijn voorbeelden een goed voorbeeld: alle beschikbare informatie in de markt is verwerkt in de aandelenkoers van een bedrijf. Zodra er nieuwe informatie komt die van invloed zijn op het toekomstig succes van de organisatie, dan zullen de aandelen net zo lang verhandeld worden tot een nieuwe koers is bereikt. Prediction market hebben de neiging tot het versterken van fluctuaties en tot strategisch gedrag.
Om dit te verminderen werken enkele bedrijven aan meer open markets (gebaseerd op blockchains) waarbij iedere burger kan meedoen, met een hele lage drempel. Zo hoopt men de diversiteit van de crowd en de beschikbare informatie te vergroten en tunnelvisie bij een handvol experts te voorkomen. In de presentatie hieronder laat ik zien hoe dit werkt en wat hiervan de mogelijkheden zijn. Lees meer in: De toekomst voorspellen met de blockchain? Ik heef ook lezingen hierover.