Handboek voor succesvol digitaal transformeren

Plugandplay - cover 3D

Organisaties staan voor een grote uitdaging hoe ze moeten inspelen op de golf van digitalisering en veranderende marktomstandigheden die steeds sneller op hen afkomt. Digitalisering zorgt voor een nieuwe golf van specialisatie en consolidatie en een radicale herstructurering van organisaties en waardeketens. Dat biedt kansen maar ook bedreigingen.

Het geheim van een toekomstbestendige organisatiestrategie zit in digitaal aanpassingsvermogen: plug and play zijn, flexibel kunnen aanhaken (‘inpluggen’) bij de kennis en competenties van anderen, anderen toelaten om voort te bouwen op uw werk en slim gebruik maken van de kennis van gebruikers en consumenten.

De plug&play-organisatie laat u in enkele heldere stappen zien hoe u uw organisatie kunt transformeren tot een wendbare organisatie die klaar is voor de toekomst. U leert gebruik te maken van de cloud, hoe u met klanten en gebruikers betrekt, wat een API is, hoe u een platform bouwt, dit opstart, opschaalt en laat evolueren met de markt.

Plug&play: een strategie om succesvol digitaal te transformeren en de digitale disruptie te overleven!

Plugandplay - omslag sales .indd

Elk hoofdstuk begint met een voorbeeld van een organisatie die succesvol digitaal getransformeerd is of succesvol gebruikmaakt van de mogelijkheden van digitalisering. Het boek analyseert achterliggende principes waarmee zij hun succes bereiken. Vervolgens krijgt u bouwstenen aangereikt om zelf aan de slag te gaan. Aan het eind van elk hoofdstuk helpt een checklist u scherp te krijgen welke vervolgstappen nodig zijn.

Download hier een korte preview van het boek

Bestel het boek via deze link (bij Managementboek, ook verkrijgbaar bij Bol.com en andere boekhandels)

Het boek wordt gebruikt bij diverse onderwijsprogramma’s van onder andere Nyenrode Business University, Sioo, Erasmus Universiteit Rotterdam en De Haagse Hogeschool.

Ga aan de slag!

Het boek vormt een onderdeel van de Masterclass ‘De plug&play-organisatie’. Met een op maat samengestelde combinatie van lezingen, workhops en coaching help ik u verder op weg een toekomstbestendige organisatie te worden. Klik hier voor meer informatie en vraag naar de mogelijkheden.

Vier bouwstenen en vier stappen

Met vier bouwstenen en in vier stappen helpt het boek u op weg naar een wendbare toekomstbestendige organisatie.

Deel A. De vier bouwstenen van digitale organisaties

We ontleden de vier bouwstenen van digitale samenwerking aan de hand van het succes van digitale winnaars en vooroplopers. U leert hoe u deze bouwstenen zelf kunt ontwikkelen voor uw eigen organisatie.

Maak met behulp van de checklist in elk hoofdstuk een diagnose van je eigen organisatie: hoe sta jij ervoor in het digitale tijdperk?

deel-aH1. Smart (plug in op de ‘cloud’). Ontdek de onbegrensde mogelijkheden van digitaal en pas die toe op uw organisatie en producten. Bouw aan een langdurige relatie met klanten door slimme producten en diensten via ingebouwde mobiele communicatie, data en klantenfeedback.

H2. Samen (plug in op ‘ecosystemen’). Ecosystemen en de kracht van samenwerken. Ga op zoek naar nieuwe partners met wie u samen nieuwe toegevoegde waarde kunt ontwikkelen voor uw klanten.

H3. Sociaal (plug in op de ‘crowd’). Wordt wijzer door gebruikers en klanten te betrekken bij productontwikkeling en dienstverlening: van het laten geven van feedback tot actieve dienstverlening door je klanten.

H4. Platform (plug in op ‘platformen’). Ontwikkel digitale bouwstenen en ga strategische samenwerking aan met partners en concurrenten. Leer de kracht van platformen te benutten wat betreft snelheid en schaal.

Deel B. In vier stappen een nieuwe digitale organisatie bouwen

In Deel B leert u hoe u met de bouwstenen uit Deel A aan de slag kunt gaan om vanaf nul een succesvolle digitale organisatie op te bouwen waarmee u producten en diensten aanbiedt. Dit kan ook een afdeling zijn of een divisie rondom een product of dienst waarmee u als eerste aan de slag gaat om ervaring op te doen en te leren.

Stippel met behulp van de checklists een eigen strategie uit: hoe ga je maximaal profiteren van de kansen dit het digitale tijdperk biedt?

deel-bH5. Start met de basis (‘API’). Nu leert hoe u API’s bouwt, plug&play-blokjes. API’s zijn de koppelstukken waarmee u data kunt uitwisselen en kunt samenwerken met andere organisaties. Ga vervolgens strategisch aan de slag met deze bouwstenen om een platform te bouwen met partners en klanten.

H6. Opschalen. Zorg dat het platform gaat lopen. Overwin het kip-of-ei-probleem en groei daarna exponentieel. Leer gebruikmaken van netwerkeffecten.

H7. Regisseren. Kies uit de verschillende opties die er zijn, zorgvuldig een structuur waarmee je de samenwerking met partners uit het ecosysteem vormgeeft.

H8. Evolueren. Sturen en bijsturen, uitbreiden en afstoten. Leer hoe je je organisatie op koers houdt en kunt blijven inspelen op de nieuwste ontwikkelingen.

Recensies en reacties van lezers

Genomineerd voor ‘Boek van het Jaar’ door de Orde van Organisatieadviseurs

Ondernemer Robert Buijsman:

Sommige lezers zullen zich (in dit boek) vooral aangesproken voelen door de visie op een veranderende wereld,

terwijl anderen (…) meer geïnteresseerd zijn in de verandering van markten en hoe schakels uit waardeketens opnieuw gecombineerd worden tot nieuwe (…).

De plug&play organisatie is een interessant boekje met een flinke dichtheid aan 21ste-eeuwse organisatiekundige waarheid.

Managementadviseur Sjors van Leeuwen:

… een compact, actueel en goed leesbaar boek. Het geeft een mooie introductie in de wereld van ‘platformen’ en het beschrijft hoe bedrijven hiermee kunnen innoveren, concurreren en samenwerken. Een onderwerp om je in te verdiepen, want (…) ‘platformen ‘eten’ de wereld op.’

Informatie

1e druk, ManagementImpact (Vakmedianet Management), september 2016
auteur: Maurits Kreijveld
ISBN: 978 94 62 76085 1
paperback, ingenaaid, 168 pag.
tekst en plaatjes: Maurits Kreijveld
vormgeving: Douwe Hoendervanger