Wacht niet tot Google en Uber uw business overnemen of opeten! De ‘plug&play-organisatie’ laat in vier heldere stappen zien hoe u uw organisa- tie klaarmaakt voor de digitale toekomst. Zo wordt u een winnaar in de digitale wereld van platformen, cocreatie en de deeleconomie.

Handboek voor het succesvol digitaal transformeren van organisaties

Organisaties staan voor een grote uitdaging hoe ze moeten inspelen op de golf van digitalisering en veranderende marktomstandigheden die steeds sneller op hen afkomt.

Het geheim van een toekomstbestendige organisatiestrategie zit in digitaal aanpassingsvermogen: plug and play zijn, flexibel kunnen aanhaken (‘inpluggen’) bij de kennis en competenties van anderen, anderen toelaten om voort te bouwen op uw werk en slim gebruik maken van de kennis van gebruikers en consumenten.

De plug&play-organisatie laat u in enkele heldere stappen zien hoe u uw organisatie kunt transformeren tot een wendbare organisatie die klaar is voor de toekomst. U leert gebruik te maken van de cloud, hoe u met klanten en gebruikers betrekt, wat een API is, hoe u een platform bouwt, dit opstart, opschaalt en laat evolueren met de markt.

Plug&play: een strategie om succesvol digitaal te transformeren en de digitale disruptie te overleven!

Elk hoofdstuk begint met enkele voorbeelden van organisaties die succesvol digitaal getransformeerd zijn of die succesvol gebruikmaken van de mogelijkheden van digitalisering. Het boek bespreekt de achterliggende principes waarmee zij hun succes bereiken. Vervolgens krijgt u bouwstenen aangereikt om zelf aan de slag te gaan. Aan het eind van elk hoofdstuk helpt een checklist u scherp te krijgen welke vervolgstappen nodig zijn.

Lees hier een interview met mij als introductie van het boek.

Bestel het boek via deze link (bij Managementboek, ook verkrijgbaar bij Bol.com, Businezz en andere boekhandels). Het boek is ook te verkrijgen als luisterboek o.a. via Bol, Amazon, de Bibliotheek, Managementboek en via Storytel.

Het boek wordt gebruikt bij diverse onderwijsprogramma’s van onder andere Nyenrode Business University, Sioo, Erasmus Universiteit Rotterdam en De Haagse Hogeschool.

Longlist ‘Boek van het Jaar 2016’ van de Orde van Organisatieadviseurs

Ga aan de slag!

Het boek vormt een onderdeel van de Masterclass ‘De plug&play-organisatie’. Met een op maat samengestelde combinatie van lezingen, workhops en coaching help ik u verder op weg een toekomstbestendige organisatie te worden. Klik hier voor meer informatie en vraag naar de mogelijkheden.

Vier bouwstenen en vier stappen

Het boek leidt je met vier bouwstenen en in vier stappen op weg naar een wendbare toekomstbestendige organisatie.

Maak met behulp van de checklist in elk hoofdstuk een diagnose van je eigen organisatie: hoe sta jij ervoor in het digitale tijdperk?

Introductie

Digitale transformatie heeft een grote impact op organisaties. Ontdek de onbegrensde mogelijkheden van digitaal en pas die toe op uw organisatie en producten.

Download hier de inleiding van het boek: over digitalisering een nieuwe manier van zakendoen.

Deel A. De vier bouwstenen van digitale organisaties

We ontleden de vier bouwstenen van digitale samenwerking aan de hand van het succes van digitale winnaars en vooroplopers. U leert hoe u deze bouwstenen zelf kunt ontwikkelen voor uw eigen organisatie.

H1. Smart
plug in op de ‘cloud’

Bouw aan een langdurige relatie met klanten door slimme producten en diensten via ingebouwde mobiele communicatie, data en klantenfeedback.

H2. Samen
plug in op het ‘ecosysteem’

Ecosystemen en de kracht van samenwerken. Ga op zoek naar nieuwe partners met wie u samen nieuwe toegevoegde waarde kunt ontwikkelen voor uw klanten.

H3. Sociaal
plug in op de ‘crowd’

Word wijzer door gebruikers en klanten te betrekken bij productontwikkeling en dienstverlening: van het laten geven van feedback tot actieve dienstverlening door je klanten.

H4. Platform
bouw API’s

Leer de kracht, de snelheid en schaalbaarheid van platformen kennen. Ontdek hoe u hiermee kunt gaan samenwerken met nieuwe partners en concurrenten.

Deel B. In vier stappen een nieuwe digitale organisatie bouwen

In Deel B leert u hoe u met de bouwstenen uit Deel A aan de slag kunt gaan om vanaf nul een succesvolle digitale organisatie op te bouwen waarmee u producten en diensten aanbiedt. Dit kan ook een afdeling zijn of een divisie rondom een product of dienst waarmee u als eerste aan de slag gaat om ervaring op te doen en te leren.

Stippel met behulp van de checklists een eigen strategie uit: hoe ga je maximaal profiteren van de kansen dit het digitale tijdperk biedt?

H5. Bouw een basis

Ontwikkel digitale bouwstenen en koppelstukken (API’s) en bouw hiermee een digitale basis voor nieuwe producten en diensten, met partners en klanten.

H6. Opschalen

Zorg dat het platform gaat lopen. Overwin het kip-of-ei-probleem en groei daarna exponentieel. Leer gebruikmaken van netwerkeffecten.

H7. Regisseren

Kies uit de verschillende opties die er zijn, zorgvuldig een structuur waarmee je de samenwerking met partners uit het ecosysteem vormgeeft.

H8. Evolueren

Sturen en bijsturen, uitbreiden en afstoten. Leer hoe je je organisatie op koers houdt en kunt blijven inspelen op de nieuwste ontwikkelingen.

Recensies en reacties van lezers

Ondernemer Robert Buijsman:

Sommige lezers zullen zich (in dit boek) vooral aangesproken voelen door de visie op een veranderende wereld,

terwijl anderen (…) meer geïnteresseerd zijn in de verandering van markten en hoe schakels uit waardeketens opnieuw gecombineerd worden tot nieuwe (…).

De plug&play organisatie is een interessant boekje met een flinke dichtheid aan 21ste-eeuwse organisatiekundige waarheid.

Managementadviseur Sjors van Leeuwen:

… een compact, actueel en goed leesbaar boek. Het geeft een mooie introductie in de wereld van ‘platformen’ en het beschrijft hoe bedrijven hiermee kunnen innoveren, concurreren en samenwerken. Een onderwerp om je in te verdiepen, want (…) ‘platformen ‘eten’ de wereld op.’

Informatie

1e druk, ManagementImpact (Vakmedianet Management), september 2016
auteur: Maurits Kreijveld
ISBN: 978 94 62 76085 1
paperback, ingenaaid, 168 pag.
tekst en plaatjes: Maurits Kreijveld
vormgeving: Douwe Hoendervanger