Het eerste onderzoek naar hoe Nederlandse overheden, politici en burgers sociale media gebruiken en wat dit betekent voor onze democratie.

Veel gekwetter, weinig wol

De inzet van sociale media door overheid, politiek en burgers

veel-gekwetter-frontDit is het eerste systematische onderzoek naar het gebruik van sociale media door overheden, politici en burgers. Sinds de Arabische Lente (2010), de verkiezingscampagne van Obama (2008) en talloze participatie-projecten zijn de verwachtingen over de mogelijkheden hoog gespannen.

We analyseerden Hyves-pagina’s, Twitter-berichten, podcasts en Overheid 2.0-initiatieven. We interviewden ambtenaren, politici en burgers. We vroegen naar hun motieven en laten ze in het boek aan het woord komen. Hoe gaan ze om met de enorme stroom van sociale mediaberichten?

Het boek zoekt antwoorden op veelgestelde vragen. Kunnen sociale media de band van burgers met de overheid en de politiek versterken en burgers activeren maatschappelijke vraagstukken op te pakken? Leiden sociale media daadwerkelijk tot een belangrijke vernieuwing die politiek en overheid ingrijpend doen veranderen? Wordt de kloof tussen burgers en politici daadwerkelijk overbrugd door sociale media en ontstaat er een dialoog tussen beiden? Hoe kansrijk is Rita Verdonk’s initiatief ‘Politiek 2.0’ om burgers directe inspraak te geven in de beslssingen die haar partij zou nemen? In hoeverre zijn veelbesproken buitenlandse voorbeelden representatief voor het mobiliserend vermogen van sociale media en hoe is deze situatie in Nederland?

Het boek eindigt met tien aanbevelingen voor bestuurders en politici hoe ze sociale media beter kunnen inzetten.

Meer informatie over de impact van sociale media op de politiek vind je via deze link (klik hier).

Inhoudsopgave

  1. De mondige burger: sociale media en de emancipatie van de burger;
  2. De belofte van sociale media: het succes van de verkiezingscampagne van Obama in 2008 en meer;
  3. Overheid 2.0: beleidsexperimenten nader bekeken;
  4. Politiek 2.0: interviews met politici over hun motivaties voor het gebruik van sociale media;
  5. Burger 1.5: onderzoek en interviews met burgers over motivaties achter hun ‘politieke’, activistische acties via sociale media;
  6. Een blik vooruit: 12 nuttige aanbevelingen voor bestuurders en politici om het maximale uit sociale media te halen met behoud van realiteitszin.

Reacties en recensies

Boekbespreking door Linda Duits op weblog DeJaap (3 juni 2011):

De vele voorbeelden die worden gegeven kunnen voor geïnteresseerden zoals beleidsmakers, voorlichters en geëngageerde burgers wel een inspiratiebron zijn (…). Het boek laat zien welke initiatieven er worden genomen onder de huidige technologische stand van zaken. Veel Gekwetter is daarmee een mooi tijdsdocument.

Boekbespreking door Davied van Berlo op de website Ambtenaar 2.0 (10 april 2011) en in het tijdschrift Public Mission:

De uitkomst is duidelijk: het potentieel wordt nog nauwelijks benut. De oorzaak is dat overheden en politici nog te weinig visie en strategie hebben ontwikkeld om burgers via internet te betrekken. Aan de andere kant kijken burgers teveel naar overheid en politiek om dingen voor hen te organiseren. Het ideaalbeeld is nog verre toekomst, zo besluiten zij. En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Publicaties en media-aandacht

Het boek en de bijbehorende opinie-artikelen in kranten en tijdschriften en blogs leverde behoorlijk wat media-aandacht op. De belangrijkste daarvan kun je hieronder teruglezen.

Daarnaast leverde het boek diverse media-aandacht op op radio en tv (BNR en BNR Digitaal, Radio 1, Wakker Nederland).

Informatie

auteurs: Chris Aalberts & Maurits Kreijveld
ISBN: 978 90 12 57191 3
Sdu Uitgevers, maart 2011
paperback, 180 pag

U kunt het boek bestellen bij Managementboek, bij Bol.com of bij de uitgever Sdu.

Download hier een PDF van het boek (alléén voor educatief, niet-commercieel gebruik. CC:BY-NC-ND)

Keywords: Politiek 2.0, Overheid 2.0, Sociale media, politiek, burgers, media logica