Hoe hebben Google, Apple, Facebook en Amazon hun markten ingrijpend veranderd, geïnnoveerd en laten groeien? Leer hun strategieën en businessmodellen kennen in dit boek en zie hoe deze ook in andere domeinen hun invloed gaan krijgen.

De kracht van platformen coverDe kracht van platformen
Nieuwe strategieën voor innoveren in een digitaliserende wereld

Toonaangevende bedrijven als Apple, Google, Facebook, General Electric en Uber zetten bestaande markten op hun kop door een nieuwe manier van innoveren en zaken doen: het platform.

In dit boek wordt een analyse gemaakt van de principes van de platformeconomie en bijbehorende bedrijfsstrategieën in verschillende sectoren zoals de telecom, de zorg, de maakindustrie, de logistiek, de journalistiek, de landbouw en de banken.

Lees hier een korte samenvatting van het boek (download)

Het boek is prachtig vormgegeven en op hoge kwaliteit afgedrukt en afgewerkt.
Bestel het boek via deze link en heb het morgen al in huis.

Nominatie

De Orde van Organisatieadviseurs (OOa) koos ‘De kracht van platformen’ tot een van de drie beste en belangrijkste boeken van 2014 en nomineerde het voor ‘Boek van het Jaar 2014‘. Uit het juryrapport:

“Een boek dat iedereen wakker schudt die zich nog niet realiseert wat de onontkoombare impact is van de mogelijkheden die technologie biedt. Er gaat een wereld voor je open. Het thema van de disruptieve innovatie wordt op een toegankelijke manier aan de orde gesteld. Wie bezig is met advisering over strategie en met strategieontwikkeling kan niet om dit boek heen. De kracht van platformen biedt houvast.”

Korte beschrijving

Toonaangevende bedrijven als Apple, Google, Facebook, General Electric en Uber zetten bestaande markten op hun kop door een nieuwe manier van innoveren en zaken doen. Door middel van platformen kunnen ze snel en gemakkelijk nieuwe markten betreden, producten en diensten integreren, andere partijen laten mee innoveren en gebruikers bij innovaties betrekken. Succesvolle platformen worden alsmaar sterker en lijken al snel onverslaanbaar.

Steeds meer bedrijfstakken en maatschappelijke domeinen krijgen te maken met platformen door de toenemende digitalisering en nieuwe technieken als 3D-printing, draagbare mobiele apparaatjes, Big Data, energiegrids, sensoren en DNA-technologie. Hoe kunnen Nederlandse bedrijven en overheden hun kansen grijpen en ervoor zorgen dat ze niet worden overvleugeld door onverwachte concurrenten?

In De kracht van platformen krijgt u spannende inzichten in de strategieën van succesvolle bedrijven. Daarbij worden sectoren bekeken zoals de telecom, de zorg, de maakindustrie, de logistiek, de landbouw en de banken. Dus sectoren die al te maken hebben gekregen met de disruptieve invloed van platformen, en sectoren die hier in de nabije toekomst mee te maken gaan krijgen. U leert hoe u zelf een goede platformaanbieder wordt en kunt profiteren van de platformen van anderen.

Een platform is een fundament van producten, diensten of technologieën waarop andere partijen aanvullende producten en diensten kunnen ontwikkelen (‘inpluggen’). Vaak zijn het ook marktplaatsen die kopers en verkopers bij elkaar brengen, en worden de kennis of expertise van gebruikers betrokken.

Innovatieprocessen, lange tijd een interne aangelegenheid van organisaties, worden – mede door digitalisering – fluïde en kunnen door nieuwe spelers en samen met individuele deelnemers in wisselende combinaties worden uitgevoerd, waar dan ook ter wereld. Naast gevestigde organisaties ontstaan nieuwe genetwerkte organisatievormen: levendige doehetzelf-bewegingen en deeleconomie-initiatieven.

Lees hier een interview met mij over het boek (klik).

U kunt het hele boek ook downloaden als PDF via deze link (alleen voor niet-commercieel gebruik)

Lees meer over platformen, in aanvulling en vervolg op het boek, via deze link

Inhoud

Het boek bestaat uit de volgende hoofdstukken en intermezzo’s.

  1. Inleiding: Samen sneller innoveren
    Nieuwe ontwikkelingen, met name digitalisering, zorgen voor de opkomst van platformen in vrijwel alle domeinen van de economie en maatschappij. Nieuwe vormen van open innovatie en cocreatie.
  2. Appstores: The winner takes it all?
    De integratie van hardware, software en marktplaats maakt appstores tot de meest succesvolle voorbeelden van platformstrategieën. We analyseren de strategieën van: Apple, Android (Google), Microsoft en Firefox.
  3. Sensoren: Dataplatformen in de zorg
    De opkomst van sensoren en Big Data leidt tot geïntegreerde markten voor zorg, wonen en medische hulp. Spelers strijden om een rol hierin met nieuwe platformen gebaseerd op hardware en gezondheidsdata. We bekijken zorgplatformen als: eVita, Finse Home Life, wearables.
  4. 3D-Printen: Platformen in de maak
    Met overnames en nieuwe producten bouwen diverse bedrijven uit de maakindustrie aan geïntegreerde maakplatformen, gebaseerd op 3D-printingtechnieken. Bedrijven die actief bewegen zijn: Shapeways, Stratasys, Makerbot, Ultimaker, Makerbot, Autodesk en AddLab.
  5. Crowdfunding: Meer dan geld
    Crowdfundingplatformen professionaliseren en raken steeds meer verweven met enerzijds sociale netwerken en de deeleconomie en anderzijds met financiële dienstverlening. Denk aan: Kickstarter, Indiegogo, Goteo, Symbid.
  6. Aardappelveredeling: Oude eigenheimers in de puree?
    Ontwikkelingen in de biotechnologie geven een impuls aan schaalvergroting en consolidaties in de aardappelindustrie. Dankzij coöperatieve en open platformen kunnen kleine boeren overleven.
  7. Conclusies: Kracht benutten en macht beteugelen
    Bedrijven en overheden krijgen tien aanbevelingen hoe zij kunnen profiteren van de kracht van platformen.

Intermezzo’s:

  • Slimme energiemeter?
    De overheid zet in op de slimme energiemeter, maar is dat wel zo verstandig gegeven de huidige ontwikkelingen in de energiemarkt en de transitie die gaande is?
  • Logistiek is topsport
    De organisatie  van festival Lowlands is een knap staaltje logistieke samenwerking die mogelijk is dankzij een platform waarin alle leveranciers informatie uitwisselen en hun inzet coördineren.
  • Journalistieke platformen: wie profiteert?
    De journalistiek, media en uitgeverijen maken stormachtige ontwikkelingen door. Nieuwe platformen zoals Blendle en De Correspondent proberen nieuwe verdienmodellen uit. Kunnen individuele journalisten hiermee een nieuwe boterham verdienen en wat betekenen deze ontwikkelingen voor de onafhankelijke pers?

Reacties en recensies

Robert Buisman, adviseur marketing en innovatie recenseerde het boek voor Managementboek:

Als lezer krijg je een gedegen inzicht in platformtechnologie en de maatschappelijke en economische betekenis ervan voor innovatieprocessen.

Wat een innovatiemanager vooral zal aanspreken is de uitleg rondom de werking van platformen, toegelicht met voorbeelden vanuit verschillende domeinen.

Beleidsmakers en bestuurders zullen het boek waarderen vanwege de zorgvuldigheid waarmee het is samengesteld en het brede perspectief dat wordt aangeboden. (…) Kreijveld heeft een bijzonder werk neergezet: een groot onderwerp ontrafeld.

Nanon Soeters, trendwatcher en adviseur:

Het boek is de weerslag van (…) een gedegen studie, waarin het fenomeen diepgaand beschreven wordt. De trends die worden aangehaald zijn relevant en worden helder uiteengezet voor mensen die zich niet dagelijks met deze materie bezighouden. Door de uitgebreide beschrijving is het boek een goede basis voor professionals die zich willen oriënteren op dit onderwerp. Zowel voor bedrijven die overwegen platforms te initiëren, als voor overheden die proberen platformen te reguleren.

Informatie

hoofdauteur: Maurits Kreijveld
ISBN: 978 94 6276 009 7
1e druk, oktober 2014, Vakmedianet Management, Deventer
paperback, 316 pag, 168×240 mm, ingenaaid
vormgeving: Douwe Hoendervanger
Met medewerking van: Jasper Deuten en Rinie van Est (red.) en auteurs Chris Aalberts, Irma Borst, Nanning de Jong, Mark de Reuver, Huib de Vriend en Edith Lammerts van Bueren.

Bestel het boek via deze link

Zie hieronder enkele voorbeeldpagina’s (klik op de afbeeldingen voor meer details).