Futureblog

Met gestandaardiseerde publieksdata kan de Nederlandse cultuursector zich versterken

Door gestandaardiseerd data te gaan verzamelen over bezoekers, kaartverkopen en aanbod, kunnen culturele instellingen meer gezamenlijk en individueel inzicht krijgen in hun publiek en daarmee hun bedrijfsvoering verbeteren.

ChatGPT dwingt bedrijven tot herontwerp van de klantenservice

Deze week verscheen een nieuwe versie van ChatGPT, het kan nu nog beter omgaan met complexe vragen en ook foto’s en video’s interpreteren. Het einde van klantenservice zoals we het kennen? Dankzij intelligente chatbots als ChatGPT kunnen de producthandleidingen binnenkort bij het oud papier, worden de ‘veel gestelde vragen’ en online instructievideo’s overbodig en kan de helpdesk misschien wel sluiten. Hoe maak je nog contact met je klanten en onderscheid je je van de concurrentie?

Kan Twitter de verkiezingsuitslag beter voorspellen dan Maurice de Hond?

Tien jaar geleden leek het voorspellen van de verkiezingsuitslag op basis van sociale media in staat om de traditionele peilingen te verslaan. Sindsdien zijn de resultaten wisselend. Recent bleek, dat het tot nu toe niemand gelukt is om een model te ontwikkelen waarmee de verkiezingen keer op keer goed voorspeld kunnen worden. Blijven we dan overgeleverd aan Maurice de Hond en de zijnen met hun enquêtes en opiniepanels?

Hoe ChatGPT ons allemaal wijzer kan maken

Al een paar maanden houdt het programma ChatGPT en andere geheten chatbots de media flink bezig. Maken ze ons dommer en leiden ze tot verlies van creativiteit en een opbloei van nepnieuws? Of kunnen chatbots zorgen voor de democratisering van kennis?

Hoe strenge milieunormen de energietransitie kunnen versnellen of frustreren

Overheden buitelen over elkaar heen om met regelgeving de energietransitie te versnellen en nieuwe innovaties af te dwingen. Toch zorgt regelgeving niet vanzelf voor de juiste prikkel en kan het innovaties zelfs frustreren. Wat we kunnen leren van het verleden ...

Is de toekomst aan eigen, lokale platformen?

Op steeds meer plaatsen grijpen restaurants of bezorgers, lokaal de kans om zelf een platform of app te beginnen voor reserveren, bestellen, bezorgen of boekingen. Is het zelf opzetten van een platform de toekomst? Betekent dit op den duur het einde van de centraal geleide internationale platforms?

Organisaties hebben te weinig aandacht voor open data

Als organisaties niet goed letten op de toegankelijkheid van data die gebruikt en verzameld worden door henzelf en concurrenten dan komen op den duur innovatie en de open samenleving in het gedrang. Data kunnen dan in handen komen van een kleine groep grote bedrijven en niet langer toegankelijk zijn voor kleine bedrijven, burgers en de … Lees verder Organisaties hebben te weinig aandacht voor open data

Ruim baan voor een nieuwe generatie, duurzame unicorns

Er komt een nieuwe generatie snelgroeiende jonge bedrijven aan, ‘unicorns’, die de transitie naar een duurzame economie willen versnellen en goedkoper willen maken.