Futureblog

Cultuursector moet nú meer samenwerking zoeken via digitaal platform

Door de handen ineen te slaan en een eigen platform voor de cultuursector te bouwen, houden makers, producenten en podia meer controle over de exploitatie van hun werk. Waardevolle kennis en opbrengsten kunnen zo binnen de sector blijven in plaats van te verdwijnen in de zakken van internationale grootkapitalisten. Bovendien kan zo’n digitaal platform de basis vormen voor verdere innovaties in de cultuursector.

Op weg naar een platformsamenleving waarin iedereen meedoet

De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt: de platformeconomie is niet meer weg te denken. Dit roept de vraag op: hoe zorgen we voor een eerlijke en inclusieve samenleving, waarin iedereen mee kan doen? Welke rol spelen bedrijven, burgers en overheden hierin? Hoe geven we markt, overheid en burgerschap opnieuw vorm in de fysieke en digitale infrastructuren en systemen?

Hoe Facebook, Apple en Elon Musk met hun platformen de customer interface monopoliseren

Steeds meer bedrijven zijn afhankelijk van digitale platforms en marktplaatsen om toegang te krijgen tot klanten. Deze platforms zijn in voortdurende concurrentie om een leidende positie te verwerven in een van de ‘interfaces’ naar klanten toe. Recente productaankondigingen van Facebook, Apple en Elon Musk passen daarin. Hoe voorkom je dat je als bedrijf te afhankelijk wordt van één platform?

Zo zien eerlijke en inclusieve platformen eruit

Hoe willen we dat onze toekomstige samenleving eruitziet en wat betekent dit voor het ontwerp van digitale platformen? Wat kunnen overheden doen om de ontwikkeling van een eerlijke en inclusieve platformsamenleving in goede banen te leiden? In dit tweede deel bespreek ik eerlijke alternatieven en uitgangspunten voor platformen.

Hoe kan de overheid de macht van digitale platformen beteugelen?

Hoe willen we dat onze toekomstige samenleving eruitziet en wat betekent dit voor het ontwerp van digitale platformen? Wat kunnen overheden doen om de ontwikkeling van een eerlijke en inclusieve platformsamenleving in goede banen te leiden? In dit eerste deel bespreek ik de regulerende rol van de overheid.

Ondernemen met platformen: vier opties

Platform-organisaties zijn in opkomst. Dit type organisatie wordt een dominante speler in onze economie. Platformorganisaties zijn flexibel, kunnen enorm snel groeien en snel innoveren. Wat betekent hun opomst voor bestaande organisaties en hoe kunnen ze hiervan profiteren? Vier strategische vragen die elke ondernemer zich moet stellen.

Hoe grootkapitaal de strategie van Unilever bepaalt

Grootkapitaal domineert de strategie van bedrijven als Unilever. Zij moeten snel groeien en een grote, dominante wereldspeler worden om zo maximaal rendement op te leveren voor hun investeerders. Verduurzaming komt er alleen in het tempo waarin de consument bereid is ervoor te betalen.

Blendle overgenomen: begin van succes of tijd voor een alternatief?

Met de overname door het Franse Cafeyn kan Blendle voorlopig nog voortbestaan. Maar kan Blenbdle voldoende vernieuwen om de noodzakelijke groei te kunnen doormaken? Of is het tijd voor een alternatief platform dat de journalistiek kan redden?

Is de slimme overheid een discriminerende overheid?

De overheid probeert steeds slimmer en efficiënter te worden door digitale middelen en algoritmes te gebruiken. Maar is dat wel te verenigen met de verantwoordelijkheid om een eerlijke, inclusieve en rechtvaardige samenleving te beschermen? Algoritmes blijken voorlopig de bestaande vooroordelen, discriminatie en ongelijkheid te versterken. Daarom is het verstandig voorlopig weg te blijven van slimme algoritmen en iedereen “ouderwets” volgens dezelfde procedures te behandelen.