Vorige week was ik spreker bij online seminar van Online Tuesday (normaal een reeks offline seminars) over het thema Marketplaces. Met de komst van Amazon naar Nederland komt de concurrentie rond retail en e-commerce in een nieuwe fase. De andere drie sprekers gingen in op de kracht van Amazon en hoe je daar meer rendement kunt behalen. Een verslag van Online Tuesday kun je hier teruglezen.
In mijn presentatie ging ik in op de dilemma’s voor spelers die actief zijn op platformen zoals Amazon en Bol.com, bijvoorbeeld het feit dat deze platformen concurreren met de webwinkels en aanbieders van producten op hun eigen platform. Ik besprak diverse platformstrategieën en enkele nieuwe trends. Tot slot besprak ik enkele nieuwe trends op het gebied van retail en e-commerce.
Een deel van deze inzichten kun je ook teruglezen in artikelen die ik voor Marketingfacts schreef over platformen, retail en e-commerce. Zie hieronder een overzicht.
Digitaal transformeren en platformstrategieën:
- Zo transformeer je digitaal
- Zo werkt de platformeconomie
- Waarom Nederland een platformstrategie nodig heeft door de komst van Alibaba en Amazon
- Spraakinterfaces, kunstmatige intelligentie en chatbots worden de nieuwe interface
Retail en e-commerce:
- Waarom Bol.com beter een Albert Heijn kan worden dan een Alibaba
- Zo werkt de kassaloze winkel van Albert Heijn en Amazon, dankzij kunstmatige intelligentie
- De zwakke plek van Amazon. Hoe Bol en Wehkamp de komst van Amazon kunnen overleven
- Digitale disruptie in de retail en ecommerce
Coöperatieve platformen:
- Waarom platforms van coöperatieve kleintjes het vaak verliezen van de grote jongens
- Hoe lokale platformen de macht van Thuisbezorgd en Uber kunnen breken
Verder van gedachten wisselen over wat platformen voor u kunnen betekenen? Neem gerust contact met me op.
