Reizen in de toekomst: virtueel en interactief

Presentator Art Rooijakkers vroeg me hoe zijn dochters, nu amper 2 jaar oud, in de toekomst op reis zullen gaan. Dit als onderdeel van zijn zoektocht naar de toekomst van zijn dochters, een serie columns die hij deze zomer schrijft voor Het Parool. Lees hier zijn column: ‘De virtuele wereld gaat met m’n dochters mee op reis’.

Ik vertelde Art dat er twee trends dominant zijn die van invloed zijn op de toekomst van het reizen.

Sociaal reizen

Allereerst willen we nog steeds overal zelf fysiek geweest zijn. Via onze smartphone, hololens en Snapchat-bril nemen we onze vrienden mee en reizen we met vrienden mee en delen we live onze ervaringen. Ook worden nieuwe manieren van het beleven van de stad mogelijk met augmented reality. We kunnen via een bril zien hoe gebouwen er vroeger uitzagen of we kunnen een spel spelen in de stad waarbij we in teams verschillende opdrachten moeten uitvoeren en een belegering naspelen van eeuwen terug, of een Da Vinci Code-scenario naspelen. De geschiedenis van de stad komt dan pas echt tot leven.

Sociaal reizen betekent ook dat we in de voetsporen reizen van vrienden, beroemdheden of influencers die onze op de leuke plekjes wijzen: je persoonlijke “playlist” op LoneyPlanet in plaats van de vaste reisgids die je nu vertelt waar je moet zijn. Misschien dat je kamerverhuurder je meeneemt op sleeptouw, zo wil Airbnb zich verder ontwikkelen tot ‘reisbureau’ in navolging van het platform WithLocals.

Zie ook mijn interview bij BNR: De toekomst van reizen: je persoonlijke reisgids van Obama en Kim Kardashian 

Virtueel reizen

Toch zullen de kosten van het reizen, de lokale overlast, de milieubelasting etc. ervoor zorgen dat het duurder wordt. Dit kan op termijn een belangrijke rem worden op het zomaar even in het vliegtuig stappen.

Nieuwe technieken als augmented reality, brain stimulation en holografie maken in de nabije toekomst ook een hele nieuwe manier van reizen mogelijk: virtueel en interactief. We kunnen virtuele werelden en sterrenstelsels bezoeken uit onze dromen en uit onze favoriete films (bijvoorbeeld Star Wars, Avangers, Harry Potter) maar we kunnen ook op reis door steden en op safari in de wildernis waarbij de op de eerste rij de mooiste plaatjes zien zoals de BBC-documentaires ons voorschotelen (en waarbij de makers urenlang vol geduld en in onmogelijke standjes hebben liggen wachten op dat ene moment). Mooier zal het in het echt nooit worden.

Met virtuele helmen, bewegende stoelen en hersenstimulering kunnen deze ervaringen van onze virtuele reizen heel echt en verrijkend zijn. Het past sowieso in een tijd waarin jongeren opgroeien en waarbij het onderscheid tussen wat ‘echt’ en wat ‘fake’ is of gecombineerd is, niet meer te maken valt. Films als Totall Recal en The Matrix waarschuwen ons voor de scherpe randjes.

Lees meer over virtueel reizen en wat er nu al in ontwikkeling is in: Eén virtueel retourtje Bali alstublieft. Facebook ontwikkelt o.a. de VR-bril Occulus Rift en lanceert virtuele wereld Horizon in navolging van SecondLife dat 15 jaar geleden populair was.

Ruimtevluchten, egotoerisme & high-tech hotels

Meer trends in vakanties en reizen lees je in: Ruimtevluchten, egotoerisme & high-tech hotels: hoe zien onze vakanties in 2024 eruit?