Het einde van de smartphone?

Met de opkomst van cloudcomputing, intelligente spraakassistenten en het Internet der Dingen, komt het einde van de smartphone (as we know it) in zicht… 2018 zou wel eens de doorbraak kunnen zijn van een nieuwe interface.

De smartphone: een revolutie

Het is een geweldig ding en vrijwel iedereen heeft er een: een smartphone. Het is een manusje van alles: een telefoon, een chat-apparaat, een muziek- en videospeler, een spelcomputer, rekenmachine, stappenteller, navigatie, fototoestel, een zaklamp, een stopwatch, een tekentablet, en nog veel meer. De smartphone betekende een doorbraak van mobiel internet en leidde tot het ontstaan van een heuse app-economie met duizenden ontwikkelaars die toepassingen ontwikkelden voor de smartphone. Bedrijven als Apple en Samsung groeiden door de smartphone uit tot wereldspelers in de telecomwereld en zetten de machtsverhoudingen op hun kop (lees de analyse).

Het Internet der Dingen: alle apparaten worden slim en genetwerkt

Hoewel er nog steeds nieuwe functies worden toegevoegd aan de smartphone is de kans groot dat de smartphone zijn langste tijd gehad heeft. Dat komt vooral omdat het zogeheten Internet of Things steeds dichterbij komt: dit betekent dat steeds meer apparaten voorzien worden van ingebouwde (internet)connectiviteit, rekenkracht en intelligentie. Denk aan verlichting, smart tv’s, smart watches, auto’s, koelkasten, speelgoed, rookmelders, beveiligingscamera’s. Daarnaast is ook de ‘homepod’ in opkomst: een ‘luidspreker’, vaak in de woonkamer geplaatst, waar je ook tegen kunt praten. Meest bekend is de Echo van Amazon. Inmiddels hebben alle fabrikanten een eigen versie ervan ontwikkeld. Lees hier uitgebreid over een nieuwe concurrentiestrijd tussen Amazon, Google, Apple en Microsoft.

In deze wereld van connected devices is de smartphone niet meer het enige connected en intelligente apparaat. De smartphone wordt steeds meer een afstandsbediening voor een ‘cloud’ van ‘connected devices’, om de temperatuur in de woonkamer, het geluid in de slaapkamer of het licht in de keuken aan te passen.

De smartphone wordt een afstandsbediening voor het de intelligente apparaten om je heen.

Spraakassistenten

Nu er meer mobiele apparaten komen, groeit de behoefte aan een nieuwe ‘interface’, een nieuwe manier om de apparaten te bedienen. Het is niet handig om elk apparaat op een schermpje te bedienen en er tientallen apps op te installeren die allemaal geüpdatet worden. zo weten gebruiker van smart watches bijvoorbeeld.

Assistenten
Spraakassistenten als nieuwe interface tussen gebruikers en apparaten en diensten in de cloud.

Die nieuwe interface is er: het zijn de intelligente spraakassistenten, zoals Siri, Cortana, Alexa, Google Assistent, Bixby en M (Facebook).

Zij zijn de nieuwe persoonlijke assistenten waar je vragen aan kunt stellen, opdrachten aan kunt geven. Zij kunnen informatie uit meerdere apps en apparaten combineren, zodat je niet zelf hoeft te schakelen tussen bijvoorbeeld je agenda, je contacten en je e-mail. Deze assistenten werken in ‘de cloud van apparaten’ die je bezit, zowel in huis als buitenshuis.

De toekomst: een cloud van apparaten

De verwachting is dus dat je smartphone niet verder zal blijven groeien (d.w.z nog zwaarder, nog betere camera, nog groter scherm) maar langzaam zal desintegreren. Een klein slim handige alleskunner die gemakkelijk in je kleding past en waarmee je ook kunt betalen e.d. Een slimme ‘hub’ waar gegevens op bewaard worden, waar software updates plaatsvinden en dat de verbinding met internet naar andere apparaten verzorgd.

En daar omheen mooie apparaten met specifieke functies zoals we die vroeger ook kenden: een goede camera, een mooie hoofdtelefoon, krachtige luidsprekers, een grote tablet om mee te tekenen, een groot (oprolbaar?) scherm om van te lezen. Al deze apparaten kunnen onderling informatie uitwisselen en maken gebruik van dezelfde toepassingen.

Nieuwe diensten, nieuwe vormen van reclame

Voor ontwikkelaars betekent dit nieuwe uitdagingen: de beleving en dienstverlening komen nog meer centraal te staan. Tegelijkertijd krijgen ze meer vrijheid en nieuwe mogelijkheden, om los te komen van de beperkingen van dhele dag meer op onze smartphone-schermen kijken en via tijdlijnen en zoekresultaten reclames tot ons krijgen, dan zullen nieuwe wegen gevonden moeten worden.e smartphone. Reclame en marketing gaan eveneens een nieuwe fase in als we minder vaak op onze telefoonschermen kijken. De fysieke wereld en de digitale, gaan nog meer versmelten.

Plugandplay - cover 3DWilt u weten wat de opkomst van het Internet of Things voor u kan betekenen? Neem dan contact met me op. In mijn Masterclass ‘De plug&play-organisatie’ (en het bijbehorende gelijknamige boek) leer ik u stapsgewijs de vruchten plukken van deze ontwikkelingen.  

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s