Facebook, Twitter en de strijd tegen nepnieuws

Vandaag sprak ik bij het radioprogramma Nieuws en Co over nepnieuws en de rol van platformen als Facebook, Twitter en Google.

Luister hier het gesprek terug (ca. 18:22)

Facebook, Google en Twitter worden vaak gezien als de grootste boosdoeners van het verspreiden van nep-nieuws. Diverse overheden hebben de grote platformen ter verantwoording geroepen. Begrijpelijk want deze platformen zijn voor velen een (de enige) ‘bril’ op de werkelijkheid geworden.

Facebook gaf aan dat ze berichten van familie en vrienden meer aandacht willen gaan geven op de tijdlijn en minder aan die van nieuwsorganisaties en bedrijven. In bepaalde gevallen kan dit een filterbubbel en de verspreiding van nep-nieuws versterken.

Maar kunnen deze platformen wel verantwoordelijk gehouden worden voor de verspreiding van nep-nieuws? Facebook en Google kunnen fake news niet tegenhouden, wel kunnen ze maatregelen nemen om consumenten beter te informeren over de herkomst van een bepaald nieuwsbericht. Tevens kunnen ze aanpassingen doen in hun algoritme die verspreiding helpen beperken en die consumenten aanzet tot kritisch nadenken. Met hun filterende en selecterende algoritmen zijn ze sturend in wat we te zien krijgen.

Binnenkort zal ik uitgebreider ingaan op de vele dimensies van nep-nieuws en de rol van platformen hierin, in een reeks artikelen.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s