Google Pixel markeert de volgende ronde in de platformenstrijd

De lancering van Google’s eigen hardware (de smartphone Pixel en luidspreker) en Digitale Assistent en de overname van digitale assistent Viv door Samsung, laat zien dat de platformenstrijd een nieuwe ronde ingaat. Google, Microsoft, Apple, Facebook en Amazon bestrijden elkaar op vele fronten.

Strijd tussen platformen

Vorige week lanceerde Google zijn eigen smartphone, de Pixel. Met een zeer goede camera, ingebouwde digitale assistent en strak ontwerp gaat Google directer de concurrentie aan met Apple. Google treedt hiermee in de voetsporen van Microsoft dat met de overname van Nokia besloot om eigen hardware te gaan maken. Het laat goed de dynamiek zien rond platformen, van samenwerken en concurreren en voortdurende evolutie.

Lees meer over de platformenstrijd tussen Google, Apple, Microsoft en Amazon in het boek ‘De kracht van platformen’ (hoofdstuk 2).

Door het ontwerp van de hardware meer zelf ter hand te nemen, kan Google meer controle houden over de totale gebruikerservaring die bepaald wordt door de integratie van hardware, appstore en besturingssysteem (Android). En dat is waar de concurrentie tussen de grote platformen van Apple, Google en Microsoft om draait.

Het hebben van meerdere fabrikanten gaf Google een enorm voordeel toen het zich rond 2010 in de markt moest vechten waar anderen destijds de dienst uitmaakten (zoals Symbian van Nokia, Blackberry en Apple iOS). Nu anno 2016 de markt steeds meer is uitgekristalliseerd, wordt die veelheid aan fabrikanten een ballast: consumenten krijgen per fabrikant een wisselende ervaring, apps werken niet overal even soepel of vlekkeloos. Om die reden heeft Google de afgelopen jaren zijn greep op (een variant van) Android vergroot en is het minder open geworden.

The next thing: de digitale assistent

De concurrentie is een nieuwe fase ingegaan. Nu de markt voor losse smartphones steeds meer aan het verzadigen is, schuift de concurrentie op naar de randen: de interface en de randapparatuur.

Bij de interface zien we dat de digitale assistent belangrijk wordt: de assistent kan gebruikers helpen o.a. bij het opzoeken van informatie, het plannen van de agenda en het vinden van de snelste route. Op de achtergrond gaat het hier om kunstmatige intelligentie. In deze strijd zien we als dominante spelers: Siri (Apple), Google Assistent, Cortona (Microsoft) en Alexa (Amazon).

Deze assistenten zijn niet gebonden aan een apparaat maar ze zijn de toegangspoort naar alle apparaten en diensten binnen hetzelfde platform. Hoe meer apparaten, producten en diensten gebruikmaken van deze assistent, hoe slimmer en beter deze wordt. Hier draait alles om zoveel mogelijk gebruikers te krijgen op het eigen platform.

Internet der Dingen

Vandaar de uitbreiding van de smartphone-platformen met steeds meer nieuwe hardware. Apple creëerde een hele nieuwe productgroep horloges, de Apple Watch. Google nam eerder al NEST over, de fabrikant van domotica-toepassingen zoals slimme rookmelders en beveiligingscamera’s. Microsoft en Facebook zetten stappen in de wereld van virtual reality, een wereld waar Google zich nu ook nadrukkelijker op wil gaan storten. Amazon had in Amerika succes met de intelligente luidspreker Echo, die vragen kan beantwoorden en apparaten in huis kan bedienen via digitale assistent Alexa.Google lanceerde vorige week ook een concurrent voor deze luidspreker met de ingebouwde Google Assistent. Samen met een WiFi-ontvanger (Chromecast Ultra) die gemakkelijk te installeren is.

Ook de plannen van Google en Apple in het maken van auto’s kan gezien worden in deze context. We gaan naar een cloud van onderling verbonden apparaten in een Internet der Dingen.

Alles draait om gebruikers en het naadloos samenwerken van de hardware en software die daarbij hoort. Zo kunnen ontwikkelaars van diensten en adverteerders er het maximale rendement uit halen.

Kunstmatige intelligentie

Als het gaat om gebruikers en kunstmatige intelligentie is vooral Facebook een grote concurrent. Het bedrijf investeert fors in KI en heeft veelgebruikte diensten als Facebook, Whatsapp en Instagram. IBM heeft een voorsprong genomen met Watson: inmiddels duizenden vooral zakelijke toepassingen maken gebruik van de kunstmatige intelligentie van Watson. Dit wordt geholpen door de vele ontwikkelgereedschappen (API’s) die IBM beschikbaar heeft gesteld en die het implementeren van Watson in producten en diensten door derden, eenvoudiger maakt.

Geen wonder dus dat hardwaremaker Samsung zich ook steeds meer richt op eigen software (Tizen als vervanging voor Android) en kunstmatige intelligentie, met de overname van digitale assistent Viv vorige week.

Nieuwe fase

En zo gaat de concurrentie tussen de verschillende mobiele platformen een nieuwe fase in, waarbij de smartphone minder belangrijk wordt. Alles draait om gebruikers en het naadloos samenwerken van alles hardware en software die daarbij hoort zodat ontwikkelaars van diensten en adverteerders er het maximale rendement uit kunnen halen. Van oorsprong hardware-, software- en dienstenbedrijven komen daarbij opnieuw tegenover elkaar te staan of vormen nieuwe samenwerkingsverbanden.

Dit artikel verscheen bij Frankwatching

Afbeelding: Google

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s