In het tijdschrift ‘Onderzoek uitgelicht’ van het Nationaal Comité 4 en 5 mei schreef UvA-onderzoeker nieuwe media en cultuur Thomas Poell in 2012 een artikel over het gebruik van sociale media om culturele en politieke interactie te stimuleren zoals de herdenking van de Tweede Wereldoorlog.
Op basis van mijn boek ’Veel gekwetter, weinig wol‘ en het SCP rapport ‘Hoe cultureel is de digitale generatie?‘ constateert de auteur dat sociale media niet automatisch politieke en culturele burgers voortbrengt. Integendeel: er zijn allerlei ongewenste effecten als gevolg van het ontwerp van de sociale media en het gebruik ervan die zich slecht verhouden tot complexe onderwerpen zoals de herdenking van de oorlog. Poell concludeert:
In het licht van deze overwegingen is het goed om kritisch na te denken over hoe en wanneer sociale media moeten worden ingezet om politieke en culturele interactie te faciliteren.
Wanneer het doel is om mensen te betrekken in een complex proces van herdenken en herinneren van een gevoelig onderwerp als het oorlogsverleden, lijken sociale media niet de meest geëigende platformen. Sociale media kunnen hier natuurlijk wel goed als extra instrument worden gebruikt om het publieksbereik en de impact van campagnes en herdenkingen te vergroten en bezoekers te trekken naar de websites van culturele instellingen, die zich met deze thema’s bezighouden.
Het is dan ook vooral belangrijk dat er, ondanks de steeds beperktere financiële slagkracht van culturele instellingen, toch geïnvesteerd blijft worden in het verder opbouwen en onderhouden van inhoudelijk sterke websites, die het materiaal bieden waarmee mensen zelf aan de slag kunnen gaan.
Je kunt het hele artikel hier online lezen of hier downloaden.
Een gedachte over “Sociale media als platformen van politiek en cultureel burgerschap”
Reacties zijn gesloten.