Toekomstverkennen

Proberen twintig jaar vooruit te kijken is geen eenvoudige opgave. De maatschappelijke en technische ontwikkelingen laten zich maar beperkt voorspellen, laat staan het complexe samenspel tussen deze twee.

Toch zijn trends, verwachte ontwikkelingen en technologie-roadmaps, zwakke signalen wel nuttige bouwstenen. Zo is technologie een drijvende kracht voor nieuwe maatschappelijke veranderingen. Het kan tien tot twintig jaar langer duren maar de invloed zal er zijn, zoals internet een enorme democratiserende werking heeft gekregen dertig jaar na zijn eerste ontstaan. Had niemand de opkomst van mobiele telefoons voorzien en kwamen de kredietcrisis en de Arabische lente onverwacht. De ondergrondse ontwikkelingen tekenden zich al jaren af. Ook is een goed gezegde dat de toekomst nu al aanwezig is maar nog in kleine dingen, niet gelijkmatig verdeeld over de samenleving. Begrijpen welke ontwikkelingen zich nu al ondergronds aftekenen is de basis voor wat de toekomst zal gaan brengen.

‘The future is already here — it’s just not very evenly distributed.’
(W.F. Gibson)

Het doel van deze toekomstverkenning is niet om de toekomst te voorspellen, maar om te verbeelden hoe de toekomst eruit zou kunnen zien. En met deze beelden organisaties en de samenleving te prikkelen, inspireren, op te schudden, aan te zetten tot nadenken. Het denken over twinitig jaar geeft de vrijheid om los te komen van het hier en nu en de voorziene komende vijf jaar. Het maakt ook de weg vrij om over de kaders van bestaande belangen en vakdisciplines heen te kijken. Vanuit die vrijheid ontstaan nieuwe ideeën en invalshoeken.

Het nadenken over de toekomst levert ook inzicht op in de relevante vraagstukken van vandaag de dag. Welke keuzes en beslissingen moeten nu gemaakt worden om in te kunnen spelen op deze mogelijke toekomst? En welke strategie past daarbij. De uitkomsten van deze toekomstverkenning zullen vertaald worden in een relevante beleidsagenda die in een vorm van een manifest zal worden gepresenteerd aan het einde van de verkenning.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s