Ontwerp: ondersteunen van besluitvorming in de crowd

In het project ‘Wisdom of crowds Decision Making’ is gekeken hoe diverse vormen van crowdsourcing kunnen worden afgestemd op de samenstelling en dynamiek van de betreffende crowd. Ondanks dat crowds hele uiteenlopende samenstellingen hebben wordt door bedrijven vaak voor eenzelfde aanpak gekozen (one size fits all). Het project resulteerde in het ontwerp van een bordspel gecombineerd met een sociale bookmark, speciale pagina die aan elke website zou kunnen worden toegevoegd, waarmee de crowd eigen keuzes kan maken.

Het voordeel van een spel is dat er duidelijke spelregels zijn en randvoorwaarden die voor iedereen bekend zijn: expliciet gemaakt. Verder maken de spelers bewuste keuzes en zetten en denken daarbij strategisch na over hun eigen handelen. Dit in tegenstelling tot onbewuste en spontane of soms hele primaire reacties via sociale media. Bedrijven zouden deze inzichten kunnen inzetten als een middel om aan ‘crowd management’ te doen.

Het rapport is hier te downloaden: WotC Decision Making (2011).

Student: Johan Siekmans, Docent: Ben Schouten, professor Design of Intelligent Systems of Playful Interactions. Het project maakt onderdeel uit van het Next Nature project. Het crowdsourcing bedrijf Favela Fabric was eveneens betrokken bij de ontwikkeling van het ontwerp van het spel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s