Boek ‘Veel gekwetter, weinig wol’

Vele gekwetter, weinig wol. Over de inzet van sociale media door overheden, politici en burgers.

Korte beschrijving

Sociale media als Facebook, Hyves, Twitter en YouTube zijn de afgelopen jaren explosief gegroeid tot communicatieplatformen die niet meer weg te denken zijn. Volgens sommigen kunnen deze media de band van burgers met de overheid en de politiek versterken en burgers activeren maatschappelijke vraagstukken op te pakken. Dit is het ideaal van de participatie-maatschappij en een nieuwe rol voor de overheid.

Veelbesproken voorbeelden uit binnen- en buitenland zouden hun succes te danken hebben aan sociale media, zoals de verkiezingscampagne van Barack Obama, die miljoenen Amerikanen zou hebben gemobiliseerd.

InVeel gekwetter, weinig wol worden de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar hoe Nederlandse overheden, politici en burgers sociale media gebruiken. Daarvoor analyseerden Chris Aalberts en Maurits Kreijveld onder andere Hyves-pagina’s, Twitter-berichten en Overheid 2.0-initiatieven en interviewden ze ambtenaren, politici en burgers. Ze keken naar de bredere motieven erachter en laten politici en burgers aan het woord komen.

In  het boek staat de vraag centraal of sociale media deze beloften op dit moment al waar maken. Leiden sociale media daadwerkelijk tot een belangrijke vernieuwing die politiek en overheid ingrijpend doen veranderen? In hoeverre zijn buitenlandse voorbeelden representatief en hoe is de situatie in Nederland?

Om de beloftes van sociale media waar te maken is een cultuurverandering nodig bij overheden, politici en burgers, maar die lijkt vooralsnog lastig. Het boek eindigt daarom met praktische aanbevelingen hoe een volgende stap gezet kan worden met de inzet van sociale media.

Het boek leverde diverse media-aandacht op (zie hieronder).
Lees hier onze motivatie voor dit onderzoek en ons boek.

Klik hier om het boek te bestellen

Inhoudsopgave

  1. De mondige burger: sociale media en de emancipatie van de burger;
  2. De belofte van sociale media: het succes van Obama en meer;
  3. Overheid 2.0: beleidsexperimenten nader bekeken;
  4. Politiek 2.0: interviews met politici over hun motivaties voor het gebruik van sociale media;
  5. Burger 1.5: onderzoek en interviews met burgers over motivaties achter hun ‘politieke’ acties via sociale media;
  6. Een blik vooruit: 12 nuttige aanbevelingen voor bestuurders en politici om het maximale uit sociale media te halen met behoud van realiteitszin.

Informatie

veel-gekwetter-frontauteurs: Chris Aalberts & Maurits Kreijveld

ISBN: 978 90 12 57191 3

Sdu Uitgevers, maart 2011

paperback, 180 pag

een boek in de reeks van PM Public Mission

Klik hier om het boek te bestellen

 

Media-aandacht

Het boek leverde diverse media-aandacht op in kranten, tijdschriften en op radio en tv.

Opinie-artikelen en blogs

Naar aanleiding van ons boek schreven we diverse opinie-artikelen in kranten en tijdschriften en blogs. De belangrijkste daarvan kun je teruglezen via deze weblink.

Kranten en tijdschriften

Radio

  • Interview met Chris Aalberts bij Herbert Blankesteijn in BNR Digitaal op BNR Nieuwsradio (14 april 2011).
  • Radio-interview met Chris Aalberts bij NCRV’s Lunch op Radio 1 (6 april 2011).
  • Discussie op BNR Nieuwsradio over de meerwaarde van Twitter voor het contact tussen politici en burgers, tussen Chris Aalberts en Robert Giesberts (1 maart 11).

Televisie

  • Televisie-interview met Chris Aalberts en discussie met Arend Jan Boekestijn over het boek op Nederland 1 in Ochtendspits op 23 maart 2011 bij Wakker Nederland (23 maart 2011).

Recensies

Wetenschappelijke Publicaties

  • Ingezonden paper voor het Politicologenetmaal 2011 (9 en 10 juni 2011). We vergelijken daarin de campagne van Barack Obama voor het Amerikaanse presidentschap en het gebruik van sociale media in Nederland. En gaan in op de vraag in hoeverre de voorbeelden uit beide landen vergelijkbaar zijn.
  • Publicatie van tussenresultaten van het onderzoek naar Hyves-pagina’s van politici en het gebruik ervan door burgers. Het paper dat we presenteerden tijdens de conferentie Towards Knowledge Democracy (26 aug 2009) kwam in uitgewerkte vorm terug in het boek Knowledge Democracy (Springer, april 2010), hoofdstuk 21: ‘ Knowledge exchange through online political networks‘. Je kunt het artikel hierna downloaden: aalberts-kreijveld-knowledge-exchange-trough-online-political-networks-def2
  • Ook presenteerden we een ingezonden paper over de tussenresultaten van het Hyves-onderzoek tijdens het Etmaal van de Communicatiewetenschap 2010 (Gent, 4-5 februari 2010): ‘De illusie van interactie tussen politici en burgers op Hyves‘.

Klik hier om het boek te bestellen

2 gedachtes over “Boek ‘Veel gekwetter, weinig wol’

  1. Veel belangrijker dan politic online, zijn overheden online. En ook online geldt dat echte betrokkenheid alleen bestaat tussen mensen, niet tussen instituten. Overheden en politiek kunnen betrokkenheid (en die is (al dan niet latent) altijd aanwezig als het onderwerp maar dichtbij genoeg is) bevorderen door contact van mens tot mens. En via sociale netwerken gaat dat makkelijker dan ooit. En natuurlijk hangt dat samen met invloed delen. Maar niet per se met jongeren, meer met het relevante netwerk op dat onderwerp (de buurtbewoners bij een buurtvisie, de vogelaar bij een natuurnota, de restauranthouder bij een horecavisie). Aan de basis van participatie, want daar gaat het immers om, staat informatie: dat je als burger of bedrijf op tijd weet waar welke besluiten gaan worden genomen, zodat je op tijd je kennis kunt delen. Op basis van de juiste informatie. Dat betekent een veel intensiever contact dan een tweet van of naar een politicus, maar diezelfde twitterende politicus zorgt er wel voor dat de lijnen naar buiten vaker openstaan, en dat is weer een voorwaarde voor effectieve participatie. Het komt nog veel te vaak voor dat plannen letterlijk aan het bureau gemaakt worden, terwijl er zo veel simpele mogelijkheden zijn om de kennis uit de samenleving (meestal nog voor niets ook) aan te boren voor beleid. Dus nee, sociale netwerken zijn niet het panacee. Sterker nog: online wordt sneller en pijnlijker duidelijk wanneer er iets mis gaat in het betrekken van inwoners bij plannen. Het gaat natuurlijk, en heel makkelijk gezegd om een andere houding bij beleidsmakers. Maar het leuke is wel dat door sociale netwerken en de manier waarop mensen rechtstreeks met elkaar in contact kunnen, om de receptioniste heen, zeg maar, de instituties sneller geconfronteerd worden met hun eigen black-box-gedrag. Tegen een glossy folder praat je niet terug, tegen een beleidsmaker met een twitteraccount wel. Daarmee zorgen sociale netwerken wel degelijk voor verandering. De vraag is dan vooral: kun je daarmee omgaan en hoe doe je dat? We bouwen de brug terwijl we erop lopen. Ik ben in elk geval blij dat overheden en politici experimenteren met het gebruik van sociale netwerken, omdat dat de muren tussen beleidsmakers en de buitenwereld langzamerhand neerhaalt.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s