Verkiezingspeilingen via sociale media: wijsheid of self-fullfilling prophecy?

4 gedachtes over “Verkiezingspeilingen via sociale media: wijsheid of self-fullfilling prophecy?”

  1. Helaas heeft de digerati PiratenPartij net geen zetel gehaald, hoewel ze wel hoog scoorden in studentensteden. Op Twitter en bij de scholierenpeiling kwamen ze zelfs op de derde plaats.
    Sociale media zijn daarom te zien als voorbode (early warning?) voor wat er komen gaat. Zie het als “ground swell” uit de samenleving voor hen die wat sneller van begrip zijn.

    Like

  2. Erg interessant om te lezen hoe dominant social media tegenwoordig zijn bij de verkiezingen. Zelf heb ik een kleine analyse gemaakt in hoe social media geframed worden in traditionele nederlandse kranten. Hieruit blijkt dat tijdens de verkiezingen zelf in zowel Nederland als in Amerika, social media met betrekking tot de verkiezingen in de berichtgeving minder populair zijn dan buiten de verkiezingsperiodes. Meer is hier te lezen: http://metareporter.nl/2012/11/15/doen-social-media-ook-mee-tijdens-de-verkiezingen/

    Like

  3. De Nederlandse politiek lijkt steeds positiever te reageren op social media en campagnes worden breder via social media gevoerd. Toch blijft ook op het gebied van social media onze campagnestijl verschillen van de Amerikanen. In een vervolgonderzoek op het bovenstaande onderzoek heb ik gekeken naar hoe de Nederlandse kranten berichten over social media in de Amerikaanse verkiezingen. Dit blijkt veelal negatief te zijn. U kunt hier meer lezen en reageren: http://metareporter.nl/2012/11/30/90941/

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s